Hem > Nya Inlägg > 2010 – nytt år nya mål

2010 – nytt år nya mål

När ett nytt år startar får man en möjlighet att tänka igenom vad man upplevt och uppnått under det gångna året. Vissa saker är man ganska nöjd med som att påbörja en naturfotografutbildning i Finland och genom den hamna både i nordligaste Norge och i finska björngömslen, och att skaffa en pytteliten husbil så att man kan komma ut i naturen på ett enklare sätt.
Under det nya året har jag ett antal olika mål, projekt och drömmar. Några kommer jag kanske att lyckas med och andra får följa med mig under flera år. Några av dessa mål, projekt och drömmar kommer jag säkert att berätta om här i bloggen under året och några kommer jag att behålla för mig själv tills vidare.
Ett av dessa mål är att göra fågelbilder som jag själv är nöjd med. Då tänker jag inte på närgångna porträtt utan om bilder som sätter in fågeln i ett sammanhang, en miljö, en stämning eller ett uttryck. I oktober kommer jag att åka på en workshop i fågelfotografering med Terje Hellesø i Mullsjö där jag hoppas på att få lite hjälp på min väg.
Här kommer en vanlig koltrast från dagens fototur här i Torslanda.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 03 januari 2010 kl. 20:23

    Vilken otrolig bild! Man riktigt undrar hur det mötet avlöpte.
    /Birgitta

  2. 03 januari 2010 kl. 23:11

    Tack kul att du gillade den!

    Upptäckte flera möss och flera koltrastar som kalasade på vildäpplen. De höll sams ganska väl och smakade ibland på samma äpple. Blev mössen för påträngande var det koltrasten som bestämde. Bara att hota lite med näbben så kilade musen iväg för en stund.

    /Anna

  3. 04 januari 2010 kl. 3:00

    Du är helt klart på god väg bort från fågelporträtt :)) Fin bild och påpassligt fotograferat! Fågelkurs med Terje, det blir nog en höjdare. Det ska bli se dina resultat efter denna. Lycka till med dina projekt!

    • 04 januari 2010 kl. 19:28

      Kul att du ser det! Fågelporträtt kan vara jättefina men det är inte ofta de lämnar kvar fler tankar än att det var en ”snygg” bild känner jag. Samtidigt är jag gammal fågelskådare och har nog lite av det kvar i mig att ju närmare, skarpare och gärna sällsynt också så är det finare.

      /Anna

  4. 04 januari 2010 kl. 12:58

    Underbar bild! Vilket möte, jag tycker fågeln ser lite förvånad ut ”Vem är det där?” tänker den kanske.

    Lycka till med projekten och drömmarna!

    Mvh Daniel

    • 04 januari 2010 kl. 19:31

      Tack!
      Tror nästan att koltrasten var ovan vid situationen och inte visste hur den skulle reagera när både den och musen behövde maten för att klara kylan.

      /Anna

  5. Tommy Vikars
    04 januari 2010 kl. 19:01

    Otrolig bild, fick titta två gånger. Är det en mus? Och visst var det.

    Charmig och ovanlig. Ska bli intressant att följa din fågelfotografering. Kommenterar i vågor har jag märkt. Sen…nånting måste man hålla för sig själv, och drömmar är en viktig drivkraft.

  6. 04 januari 2010 kl. 19:42

    Bra att du fick titta två gånger, det tar jag som ett plus! Jo inre drömmar är en drivkraft. Vissa av dem kan man säga högt som att man vill fotografera oftare och att man vill fortsätta utvecklas inom t.ex. fågelfotograferandet och att det ska vara mina personliga bilder.

    /Anna

  7. 05 januari 2010 kl. 16:37

    Hamnade här av ett otaligt klickande med musen, förmodligen genom några länkar. Mycket fina och stämningsfulla bilder med tydligt personligt uttryck. Man blir inspirerad! Har inte sett många bilder på fågel med muskompis. 🙂 En annorlunda och lite nyskapande bild med humor. Bra gjort!

    Passar på och lägger till dig i min blogg.

    • 05 januari 2010 kl. 20:46

      Välkommen hit och roligt att du uppskattar bilderna och till och med kan bli lite inspirerad! Jag ber Lasse att lägga till även dig i vår blogglista så kommer vi att titta till dina bilder då och då.

      /Anna

  8. Per
    05 januari 2010 kl. 20:07

    Mycket bra bild!
    Gillar blicken på trasten.
    /P

    • 05 januari 2010 kl. 20:48

      Tack Per!
      Jag fastnade själv för den här bilden just för trastens blick på musen, som i sin tur mer ser ut att njuta av äpplet.

      /Anna

  9. 05 januari 2010 kl. 23:12

    ”Vad gör du med min mat?”
    Härlig uppsyn på den förvånade (eller?) koltrasten.
    /Tomas

    • 05 januari 2010 kl. 23:57

      Jo förvåning eller ovana vid situationen. Hur gör man med en sådan liten krabat? Det är ju en sak att skrämma iväg en annan koltrast. Tack för din kommentar!

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

