Hem > Nya Inlägg > Livets vägar

Livets vägar

Dagen fylldes av fyra ”S” – snö, snöskottning, snuva och snowracer och inte av kamera och fotograferande. Fast jag måste erkänna att något framtida motiv såg jag nog i förbifarten när vi var ute en sväng med snowracern.
På fredag börjar jag jobba igen något som alltid ger blandade känslor. Jag har förstått i medierna att jag inte är ensam om dessa känslor. Då tänkte jag på hur vardagslivet skiljer sig från livet man lever när man har semester. Vardagslivet är som en motorväg där allt går rakt fram i full fart, jobb, dagis och hemmaliv o.s.v. Ledighet är något helt annat som en liten väg som slingrar sig fram i lägre tempo. Man hinner se sig om. Vissa dagar flyter bara på och andra tar någon vändning som man inte tänkt sig. Kanske behöver man motorvägslivet för att verkligen uppskatta det långsamma och slingrande livet en period emellanåt?
En sak vet jag säkert. När motorvägslivet tar vid så kommer jag inte hinna med bloggen lika ofta och definitivt inte komma ut med kameran så ofta som jag önskar.
Dagens bild från december får symbolisera dessa vägar i livet.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 06 januari 2010 kl. 22:45

    Visst är det så! vardagen rusat på som bilar på en motorväg! Gäller att ta vara på sin fritid! Helt underbar bild tycker jag!

    • 07 januari 2010 kl. 21:37

      Tack!
      Utnyttjade sista dagen i ”frihet” och tog en liten promenad med kameran. På nästan samma ställe som jag hade möss och koltrastar här om dagen så kunde hela familjen titta på en mus som klättrade upp i nyponrosen för att plocka ner ett nypon. En kall men skön dag!

      /Anna

  2. 07 januari 2010 kl. 18:23

    Iiiii… jobba igen! Känner inge isch-känslan, men för min del brukar det gå över efter en dag eller två. Då känns ledigheten långt borta. Fin bild som symboliserar texten bra. Jag får en känsla av en arm som håller om midjan på någon/något.

    • 07 januari 2010 kl. 21:40

      Visst kommer man in i arbetets rutiner ganska fort som tur är…
      Fin tolkning av bilden tycker jag.

      /Anna

  3. 07 januari 2010 kl. 20:00

    Utmärkt illustration till texten. Jag börjar också jobba imorgon. Blandade känslor, på ett sätt skall det bli skönt att komma in i rutinerna. Har märkt att jag blir mer hungrig på fotograferande och får mer inspiration när jag inte har obegränsat med fritid.

    • 07 januari 2010 kl. 21:46

      Kul att flera tycker bild och text passar ihop! Jag får mer lugn och inspiration i fotograferandet när jag är ledig. Det beror nog på att jag får så otroligt få chanser att komma ut i mitt vardagsliv, med olika arbetstider i familjen, barn o.s.v. Trots att jag ”bara” varit hemma i Torslanda har jag haft kul med kameran på mina små promenader.

      /Anna

  4. 07 januari 2010 kl. 20:11

    Mycket fin bild till texten (som är tankvärld och bra skriven). Jag tycker dock även att bilden står sig bra som fristående. En snygg ”dubbelexponering”(?) med fina linjer, former och gröna nyanser.

    /Niklas

    • 07 januari 2010 kl. 21:56

      Tack!
      Jag kör med egenuppfunnen ”dubbelexponering” i min Canon. Troligen är det en allmänt känd metod men vad gör det… Jag försöker få till lång tid med hjälp av gråfilter, bländare 22, ISO 100,stativ med lös skruv o.s.v Ställer in skärpan på motivet trycker av och när det gått en stund av exponeringen riktar jag om kameran mot något annat, i detta fall bruna grenar och ormbunksblad vid trädroten.

      /Anna

  5. 09 januari 2010 kl. 7:55

    Gillas!

    /Mats

  6. 09 januari 2010 kl. 10:09

    Härlig bild med fin fin grön färg. Som redan sagts ovan passar text bra ihop med bild. Förstår dina känslor kring fotandet då jag i princip känner samma sak själv. Man får ta dom tillfällen som bjuds helt enkelt. Tog några bilder på väg till jobbet idag, brukar funka fint när man har abstinens. 🙂

    Ska prova ditt tips på dubbelexponering då jag oxå kör med canonkamera.

    • 09 januari 2010 kl. 21:20

      Tack och lycka till med att få en exponering att se ut lite som en dubbelexponering.

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

