Hem > Nya Inlägg > Eftermiddagstur

Eftermiddagstur

I det soliga vädret idag bestämde jag mig för att försöka hinna med en kort eftermiddagstur efter jobbet. Nere vid havet fick jag uppleva ytterligare en vacker vintersolnedgång med sköna blå färgtoner efteråt. Efteråt var det gott att komma hem till värmen och en god middag.
En sak jag funderade på när jag tittade på bilderna är hur man ska göra med olika master som sticker upp i horisonten? Jag lät masten vara kvar.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 14 januari 2010 kl. 15:45

    Härlig blå färg!! Jag tycker att masterna i horisonten kan vara kvar, de finns ju i landskapet!
    /MarieG

    • 14 januari 2010 kl. 17:16

      Tack! Resonerar likadant som dig. Det är mycket, mycket sällan jag försöker klona bort något ur en bild om det inte är sensordamm.

      /Anna

  2. 14 januari 2010 kl. 20:35

    Skön vinterbild. Tycker inte du behöver göra något åt masterna, de stör inte nämnvärt i bilden, och är ju dessutom en del av detta landskapet.
    /Jukka

    • 14 januari 2010 kl. 22:18

      Tack! Det vore nog ingen Hisingsbild utan lite skorstensrök och någon mast helt enkelt.

      /Anna

  3. 15 januari 2010 kl. 0:04

    Hej Anna!

    Läcker blå himmel och en tung is på sjön som du har fångat. Gillar dessa djupt blå bilder, får en känsla av kyla, mörker och mystik av dem. Bra!
    Master och annat finns det nog de som klonar bort. Personligen brukar jag som dig låta sådana ”störningsmoment” vara kvar. De är ju en del av landskapet också.

    /Niklas

    • 16 januari 2010 kl. 17:59

      Tack! Intressant att höra att de flesta verkar låta master mm. vara kvar.

      /Anna

  4. 15 januari 2010 kl. 13:40

    Läcker blå ton! Fin vinterbild. Håller med Niklas om att låta dessa master ingå som en naturlig del av landskapet, och bilden. Detta under förutsättning att det inte går att hitta vinklar eller utsnitt där man medvetet kan utelämna dem, om man vill.

    • 16 januari 2010 kl. 18:01

      Tack! Någon annan vinkel var lite svårt i detta fall. Dessutom hade jag ”problem” med sidskoåkande familjer strax utanför bild. De ville aldrig sluta åka 😉

      /Anna

  5. 15 januari 2010 kl. 14:44

    Är bilden från färjeläget på Hisingen ut mot Pinan/Hönö? Tycker nämligen jag känner igen de där bryggorna men liknande borde väl finnas längs hela västkusten…
    När det gäller master så gör jag alltid som jag själv vill! Ett sätt är ju att ha lite kortare skärpedjup eller multiexponera med olika skärpeområden. Men jag tycker du ska göra som du själv vill. Vill du klona bort – gör det! Isåfall tycker jag det är ärligast att säga att man gjort detta.

    Ett fint vinterområde du hittat! Har ju inte följt din blogg superlänge men jag antar att du känner till Fotö (där jag bodde två år) och Hönö – därute finns ju många finfina områden.

    • 16 januari 2010 kl. 18:16

      Tack! Nej det är mer åt Björlandahållet – Store Udd. Hönö, Fotö och Öckerö är fina men jag vill gärna lära mig hitta till fler ställen som är lättillgängliga. Som f.d. fågelskådare är Ersdalen och Kråkudden det jag känner till bäst. Vill du får du gärna komma med lokaltips!

      /Anna

  6. 15 januari 2010 kl. 19:40

    Master och annat ingår i landskapet och jag kan tycka att de kan få vara kvar. Härligt ljus och färton i din bild!

    • 16 januari 2010 kl. 18:18

      Tack! Ja det blir mycket blåtoner nu på vintern tycker jag. Tur att jag gillar blått!

      /Anna

  7. 15 januari 2010 kl. 22:30

    Snygg vinterbild med fin färgskala.
    /Birgitta

    • 16 januari 2010 kl. 18:19

      Tack! Kul att upptäcka olika ställen här hemma i Torslanda i år när det är riktig vinter.

      /Anna

  8. 07 februari 2010 kl. 17:23

    Mycket himmel, Anna. Du kunde väl clonat dit ett par havsörnar 😉

    Niklas

    • 07 februari 2010 kl. 23:16

      Tack! Jo jag valde mycket himmel istället för ett antal spår av motorfordon som kan anas i nederkanten av bilden. Någon gång då och då tror jag faktiskt att det kan flyga förbi en riktig havsörn trots att vi är i Torslanda i utkanten av Göteborg. Det var extra svårfotograferat den här skymningen för några hockeyspelande familjer ville aldrig kliva av isen i bakgrunden.
      Kul att du hittade hit! Det är vårt andra ”besök” från Finland och mitt första från utbildningen vad jag vet.

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

