Hem > Nya Inlägg > Kungen – från idé till bild

Kungen – från idé till bild

Den senaste tiden har jag läst om en kungsfiskare här i Torslanda på kustobsar och sett bilder från en sittpinne som någon satt upp åt den. Jag blev nyfiken på att försöka jobba med den och se vad det kunde bli för bilder. Första chansen fick jag igår när den fina vintersolen hade försvunnit och allt var jämngrått. Tyvärr höll tiotalet färglatt klädda arbetare på att jobba i anslutning till lokalen så fågeln hade flugit iväg och ville inte komma tillbaka så länge jag var där. Under min väntan försökte jag tänka ut en bildídé (första bilden) att försöka fånga den genom vassen genom någon liten glugg.
Idag gjorde jag ett nytt mer lyckat försök. Vädret var fortfarande mulet men eftersom det var helg så fanns det inga arbetare på lokalen. Efter en stund kom kungsfiskaren och satte sig på pinnen. Nu märktes det att det blåste mer än igår för det var svårt att hitta de fina gluggarna i vassen (bild två) så till slut gav jag upp och kröp ner och satte mig i strandkanten bredvid en annan fågelfotograf. Här blev det istället bilder med vassen som bakgrund (bild tre) och till slut en liten fisk i munnen.
Nu är jag nyfiken på om min ursprungliga bildidé kan bli bra i vindstilla och soligare väder och om det går att fånga kungsfiskaren när den fiskar.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 16 januari 2010 kl. 19:47

    Grattis till bilderna på denna juvel! Bild tre är kanonbra, men det kan nog bli ännu bättre när du fotograferar den genom vassen som du tänkt. Ser fram mot fler bilder av den framöver.
    /Jukka

    • 16 januari 2010 kl. 21:07

      Tack! Jag hoppas på fler chanser nu i vinter. Som man ser på bild två tror jag att det krävs lite sol och mer vindstilla för att det ska fungera. Nu blir vassen lite som ett mörkt filter framför fågeln istället.

      /Anna

  2. 16 januari 2010 kl. 21:59

    Tror absolut på din bildidé! Ser fram emot att följa detta!!
    Gillar annars den tredje bilden här… hur som helst blir det väldigt fina färgtoner av vassen o säkert ännu bättre om solen vill visa sig!!
    /MarieG

    • 17 januari 2010 kl. 19:24

      Hoppas att jag har möjlighet att komma dit vid rätt väder bara så tror jag på idén. Kul att du gillade den tredje bilden!

      /Anna

  3. 16 januari 2010 kl. 22:17

    Lyckliga du som fått möjligheten till att få en sådan toppenbild på en kungsfiskare, och förutsättningar till mera foton på denna vår vackraste fågel. Det är inte utan att jag blir lite avundsjuk.
    Lycka till med fortsättningen.
    /James

    • 17 januari 2010 kl. 19:27

      Visst är det en vacker fågel, nästan exotisk! Ett tips kan vara att hålla koll på olika fågelsidor för ditt område så brukar det finnas någon övervintrare. Du hade ju ett fint ställe för smådoppingen!

      /Anna

  4. Johannes Glännman
    17 januari 2010 kl. 9:24

    Ja visst är det typiskt. Under de vackra soldagarna så jobbar man och när man går hem på fredagen så kommer molnen och blåsten som på beställning…

    Kul dock att du fått kungsfiskaren på bild. Inte illa bara det. Är det den första ?

    mvh // johannes

    • 17 januari 2010 kl. 19:33

      Det är inte lätt att få jobb, familj, dagistider o.s.v. att gå ihop med fotograferande i rätt väder- och ljusförhållanden.
      Jag har sett en och annan kungsfiskare under min fågelskådartid. Första jag såg var en häckning i Säveån en vacker första maj någon gång när jag gick på lågstadiet tror jag. Första fotoförsöket var det däremot. Fick nog ett par som var lite skarpare men utan vattenstänk.

      /Anna

  5. 17 januari 2010 kl. 21:20

    Lyckat till med ditt projekt! Fina bilder och jag ser fram emot nya när förutsättningarna är bättre, dvs inga färglada klader i närheten.

    • 18 januari 2010 kl. 21:36

      Tack! Just nu kollar jag vädret på YR regelbundet för att hitta lite solmöjligheter. När solen kommer tillbaka gäller det att det stämmer med arbete och familj också…

      /Anna

  6. 18 januari 2010 kl. 0:16

    Absolut trevliga bilder och det gäller bara att ha tålamod. Att du lyckats få några bilder på de snabba gynnarna är bra betyg i säg. Det skulle sitta fint med en kungsfiskare på första bilden. Bra val av komposition.

    /Niklas

    • 18 januari 2010 kl. 21:39

      Tack! Jo det är lite som första jag önskar mig fast med bättre ljus och kanske inte så mittplacerat utan lite mer överraskande. Så länge isen ligger finns chansen!

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

