Hem > Nya Inlägg > Tre sidor av en al

Tre sidor av en al

Tog en morgontur till Kippholmen längst norr ut i Torslanda i går morse. Det var ganska nya marker för mig att upptäcka. visst har jag varit där någon gång innan men aldrig förstått var jag ska gå när jag kommit fram till parkeringen. I en bok om ”Botaniska utflykter i Bohuslän” som kom ut 2006 hittade jag en karta som hjälpte mig, även om det nog dröjer ett tag innan snön smälter och det går att göra några botaniska upptäckter där.
Det verkar vara trevliga rådjurs- och fågelmarker. Många rådjursspår på stigen och en varfågel som visade upp sig en kort stund i ett utsiktsträd i vassen. Dessutom en stor flock grönsiskor i alarna.
Dagens bilder blir tre varianter av al – hängen, kottar och grönsiskor på födosök. Ytterligare några bilder från morgonen finns i mitt album ”Annas nya bilder” om du blir sugen på varfågeln eller lite skönt morgonljus.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 07 februari 2010 kl. 22:19

    Tre finstämda bilder! Passar mycket bra tillsammans – det ska bli spännande att se fler bilder från Klippholmen.

    • 09 februari 2010 kl. 16:49

      Tack! Tror att det kan vara fint att sitta där en vårmorgon när änderna kommer flygande in i Nordre älv t.ex.

      /Anna

  2. 07 februari 2010 kl. 22:29

    Du gör skona bilder Anna, tittade i ditt album också och det var en upplevelse. Det vilar ett lugn och en slags behaglig romantik över bilderna.

    • 09 februari 2010 kl. 16:54

      Tack! Kul att du hittade vidare till hemsidan också. Terje brukar ju prata om att titta på tio (?) bilder från en fotograf och tala om vem personen är. Jag anses nog av många som en ganska lugn person och ett stänk naturromantik finns nog också med i personligheten 😉

      /Anna

  3. Johannes Glännman
    08 februari 2010 kl. 18:26

    Jasså nya marker har utsetts för utforskning. Det började ju bra med både botaniska fynd i form av alen och animaliska fynd i form av spår och den finfina men ganska groteska varfågeln 🙂

    mvh // johannes

    • 09 februari 2010 kl. 16:57

      Tack!
      Jag försöker hålla mig ganska mycket i närnaturen i Torslanda. Det är en strategi för att komma ut oftare. Ska man vänta på de få tillfällen man kommer iväg på längre turer så kommer man nästan aldrig ut.

      /Anna

  4. 08 februari 2010 kl. 18:48

    Bilderna skänker ett lugn och välbehag tycker jag. Rogivande. 🙂

    • 09 februari 2010 kl. 16:58

      Tack!
      Det var en lugn och skön morgon/förmiddag i naturen. Då förmedlar bilderna rätt stämning 🙂

      /Anna

  5. 09 februari 2010 kl. 21:47

    Jag gillar de två sista, där man kan skymta fåglarna i grenverket.
    /Jukka

    • 10 februari 2010 kl. 20:26

      Tack! De är nog mina favoriter också. Den första med en fantasifågel i bakgrunden och den andra (sista) med två riktiga grönsiskor (minst).

      /Anna

  6. 11 februari 2010 kl. 13:37

    Alltid kul att undersöka nya områden.. det behövs för att hålla kreativiteten på topp. En fin serie också..

    /Niklas

    • 11 februari 2010 kl. 22:59

      Tack! Det finns riktigt mycket natur i närområdet om man söker lite och platser i närheten har ju större chans att få fler besök…

      /Anna

  7. 12 februari 2010 kl. 17:24

    Härliga bilder Anna! Jag gillar nog den sista, med Grönsiskorna bäst… Ett härligt romantiskt ljus i alla bilderna!
    /Marie

    • 13 februari 2010 kl. 12:58

      Tack! Jag tyckte också att motljuset var vackert den här förmiddagen. Den med grönsiskorna och den med alkottarna är mina personliga val. Men det är svårt att bedömma sina egna bilder så det är alltid intressant att höra vad andra tycker!

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

