Hem > Nya Inlägg > Vad läser du?

Vad läser du?

Dagar man inte har möjlighet att komma ut med kameran kan lite läsning vara ett sätt att lära sig av andra och få ny inspiration och nya tankar. Jag ”läser” gärna naturfotoböcker och tidskrifter. Naturfotoböcker är nog det som ger mig allra mest för där väljer man ut en bok som man verkligen är intresserad av.

I december och januari har Mats Anderssons ”Årstiderna” varit en följeslagare som jag återvänt flera gånger till. Det är en mycket personlig bok där bilderna får tala. Text är det sparsamt med vilket ger utrymme för egna funderingar runt bilderna. Bilderna som genomgående är mycket personliga spänner från det mer konkreta till det riktigt abstrakta. Där finns många bilder att titta länge på och plötsligt upptäcker man ett rådjur eller ett sagoväsen. En bok att återkomma till många gånger.

Tidskrifter kan också vara trevlig läsning. Jag tycker att det är svårt att hitta riktigt bra fototidskrifter. Många har för lite intressant innehåll för mig. Det blir helt enkelt för många sidor med tester av kameror som inte intresserar mig eller människor i konstiga kläder i onaturliga ställningar och konstigt ljus som inte heller intresserar mig. Så för mig har valet hamnat på några naturfototidskrifter istället.

Camera Natura är svensk och oftast på svenska eller nordiska språk. Den innehåller lite text och mycket bild. Här känns det som det krävs lite extra eller något nytt för att för att ett reportage ska komma med. Alltså inga ”vanliga” björnbilder från finska gömslen eller liknande.

Naturfotografen får man om man är med i Biofoto. Här finns det mer utrymme för text (mest norska men även svenska) och även amatörfotografer kan få en chans att bidraga till innehållet. Terje Hellesø presenterar ibland något av sina bidrag från tidningen i sin blogg.

I år testar jag även en ny tidning, Natur & Foto, också från Norge men med målsättning att nå ut även i Sverige och Danmark. Efter första numret verkar den vara lite som en blandning mellan Camera Natura, Naturfotografen och en mer allmän fototidning. En blandning av naturfotoreportage om olika platser och naturfotografer blandat med lite Photoshop- och Lightroomtips, naturfotohotspots, fototips om norrskens- och vinterfotografering för naturfotografer och test av en kamera med inriktning mot hur den fungerar för en naturfotograf. Den ger intrycket av att vara väldigt blandad men med inriktning mot naturfotografering. Blir intressant att se hur den tidskriften utvecklas.

Vad läser du när du inte kommer ut med kameran?

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 14 februari 2010 kl. 1:02

    Jag läser mycket arkeologisk litteratur såklart. Men en hel del fotoböcker blir det ofta också, som regel lånar jag dem på universitets biblioteket (bra utbud).

    Jag brukar också köpa lösnummer av Camera Natura även om jag anser att bilderna som visas upp där ofta är resultat av expeditioner för 10 000 tals kronor eller mer. Vem har egentligen råd att hyra ett privatflyg och från denna fota Isländska landskap? Jag anser att de flesta magasin fokuserar alldeles för mycket på bilder där fotografen har haft hur mycket ekonomisk förutsättnings som helst.

    Natur och foto har jag inte läst, men spanat efter den på pressbyrån utan resultat. Någon som vet var den går att köpa?

    /Niklas

    • 20 februari 2010 kl. 12:29

      Jo, en del yrkeslitteratur blir det även för min del men det räknar jag inte in på ”nöjeskontot”.
      Och visst innehåller naturfototidningarna en del påkostade reportage. Men då tänker jag att det är intressant att i bild få uppleva något jag inte skulle fått ta del av annars. Själv har jag inte något intresse av att ge mig ut på fotoexpeditioner som kräver tonvis med utrustning och anställd personal för att få med allt. Däremot åker jag gärna på en resa eller hyr ett gömsle om jag får chansen.
      Natur & Foto ska ju finnas i Sverige. Tror att jag såg något på deras hemsida om detta och annars svarar de säkert på ett mail om var du hittar den. I Göteborg finns det någon butik som heter Presstop som har nästan allt i tidningsväg.

      /Anna

  2. 14 februari 2010 kl. 10:50

    Just nu är det ”Ett annat liv” av P-O Enquist. Fast bredvid sängen finns och en halvmetershög med fototidningar, mest Camera Natura, där jag speciellt gillar att titta i de äldre numren. En annan lika stor hög innehåller fotoböcker av bl.a. Terje Hellesø, Jan-Peter Lahall, Claes Grundsten, Galen Rowell och Jan Töve. Det senaste tillskottet är Mats Anderssons bok ”Årstiderna” som jag gillar skarpt. Inväntar fem nya böcker som skall komma nästa vecka. 🙂
    /Jukka

    • 20 februari 2010 kl. 12:36

      Skönlitteratur blir det alldeles för lite av nuförtiden. Förr läste jag hur mycket som helst men nu blir det på sin höjd en lättsam McCall Smith om Mma Ramotswe. Jag intalar mig själv att det är utmärkta litteraturstudier inför en resa till Botswana senare i vår.
      Härligt att ha nya böcker att se fram emot. Undrar om det kommer några naturfotoböcker på bokrean?

      /Anna

  3. Johannes Glännman
    15 februari 2010 kl. 10:53

    Här skiljer vi oss nog mycket i detta ämne… Jag läser gärna men tittar mindre… Ämnena är vi överens om. Natur ska det vara men jag vill gärna ha böcker som är mer berättande och där man får delta i en vandring, upplevelse eller liknande och där bilderna egentligen är mer som en bonus… Detta ställer krav på författaren, att skriva bra och med inlevelse och detta är något som de gjorde bättre förr. I alla fall enligt min erfarenhet.. Nya böcker är mer bara bilder, och om där är text så är den ofta rent faktamässig..

    Tidningar köper jag aldrig. De kostar ju från 50-150 kronor grovt räknat, per styck och vad får man då. Kanske, eventuellt en eller två intressanta artiklar. Resten är reklam eller artiklar som inte berör en… Efter ett tag åker tidningen i pappersinsamlingen och sen var det inte mer med det…

    Vad läser jag just nu ? Ja jag satt faktiskt nyss i soffan och läste en av mina två nyaste böcker nämligen ”Min vän fjällpiparen” av Bengt Berg tryckt 1917…. Det är verkligen mycket bilder för att vara en så gammal bok men det är inte bilderna som berör utan texten. Faktum är att bilderna knappt hade behövts då man, när man läser, får egna bilder i huvudet och det är som att sitta och lyssna på författaren själv som berättar en historia… Bilderna är en trevlig bonus, även om det ibland kan vara svårt att ens hitta fjällpiparen i dom 🙂

    mvh // Johannes

    • 20 februari 2010 kl. 13:32

      Jo jag gillar också berättelser om natur. En favorit är Samtal med en nötväcka av Björn von Rosen. En helskön berättelse om en liten nötväcka i författarens trädgård. Eller Ulla-Lena Lundbergs Sibirien, ett självporträtt med vingar. Om resor och fågelmöten i Sibirien. Speciellt ett möte med skedsnäppan som är lite av en drömart gjorde ett bestående intryck på mig.
      Håller med om att tidningar kan bli dyrt per intressant artikel. Därför undviker jag allt mer de mer allmäna fototidningarna som mest innehåller tester av kompaktkameror mm.

      /Anna

  4. Tommy Vikars
    16 februari 2010 kl. 19:06

    Det blir ganska likadant som det du fotat faktiskt. Ska börja läsa en bok om skrivandet. Kommer att köpa en finsk bok som heter Autio talo ( öde hus ) Kai fagerströms fantastiska bilder med heikki willamos text. En bok som kommer i april. Rekommenderas! Hoppas på en engelsk upplaga. Bilderna är utan överdrift i hög internationell klass. Googla. Han visar några bilder på luontotupa.net. Man måste regga sig för att se bilder där. Kafa.fi är hemsidan hans. Men inga bilder från ödehusen hittar man där. Tror det är i din smak detta.

    • 20 februari 2010 kl. 13:44

      Skrivandet är en konst för sig precis som fotograferandet och där kan man säkert lära sig en hel del om man vill jobba med bokprojekt eller skriva bra reportagetexter t.ex.
      Boken med ödehusen låter spännande. Kanske någon av kurskompisarna på min finska naturfotoutbildning köper den så jag kan få en möjlighet att bläddra i den om den bara kommer på finska. Trist att många fina finska fotoböcker bara finns på finska. Om texten funnits på engelska eller svenska också så hade säkert försäljningen ökat en hel del i norden och i världen.

      /Anna

  5. 18 februari 2010 kl. 8:59

    Mats Anderssons Årstiderna står på min ”att köpa lista”. När det gäller tidningar så har jag Naturfotografen eftersom jag är med i BioFoto. Brukar köpa lösnummer ibland om jag ser något intressant reportage i ngn tidning. Annars blir det mest forum och bloggar jag tittar i…
    /Marie

    • 20 februari 2010 kl. 13:56

      Tror att du kommer att gilla Mats Anderssons bok!
      Visste inte att du också var med i Biofoto. Precis som när jag fågelskådade är det något fler män än kvinnor i föreningarna 😉

      /Anna

  6. Åke
    18 februari 2010 kl. 15:36

    Spännande samling du visar här! Själv läser jag allt mellan himmel och gjord. När det gäller tidskrifter så har jag bokat Camera Natura men ännu inget i postlådan, vet inte när den kommer. Tidningen Foto fick jag av min svärmor och jag tycker den har sitt värde. Senaste fotoboken ”Allen – Bilder av ljus och mörk ensamhet” var fantastisk på alla sätt. Just nu väntar jag med spänning på Per Eides bok ”PÅ SPORET AV NORGE”. När jag inte läser något i ämnet foto blir det i princip vad som helst som jag tycker är spännande och intressant. Bodil Jönssons senaste bok ”Tio tankar om tid: Tio år senare” kommer jag läsa i det närmaste.

    • 20 februari 2010 kl. 14:23

      Camera Natura kommer ju fyra gånger om året och jag undrar om inte mars är nästa gång som gäller.
      Geidemarks Allen är en av mina naturfotoboksfavoriter. Tänk att i bild och ord göra något så hoppfullt och vackert av ett så svårt ämne.

      /Anna

  7. 19 februari 2010 kl. 8:58

    Jag läser givetvis både Naturfotografen, Camera Natura och Natur & Foto. Dessutom Kamera & Bild. Foto köper jag då och då, men allt mer sällan. Ibland köper jag Outdoor Photographer, men det blir också alltmer sällan. Fototidningarna är en tendens att hamna i ett rutintänkande med hur reportagen utformas. Dessutom är jag helt ointresserad av teknik och pryltester. Så tidningar med mycket sådant köper jag aldrig.

    Bengt Berg finns även i min bokhylla; men jag vill också rekommendera Paul Rosenius, Arne Blomgren och inte minst Svante Lundgren. Hans Lidmans böcker är också intressanta.

    Det är generellt sätt numera svårt att hitta nya fotografberättelser i bokform. Om det sedan beror på att duktiga fotografer blir allt sämre på att skriva, eller att skrivande författare blir allt sämre på att fotografera – det vet jag inte. Eller så blir det inte prioriterat av bokförlagen. Synd tycker jag!

    Vill även tipsa om Pål Hermansen, som ett gyllene undantag. En gudabenådad fotograf, och en minst lika bra författare. Kolla efter hans böcker (texter på norska dock).

    Annars är biblioteket här hemma både välfyllt och intressant. När Mats Andersson var här hade han svårt att hålla sig från bykhyllorna… Hehe!

    Ett annat intressant boktips: ”Sofies värld” av Jostein Gaarder. Har även använt den som kurslitteratur i en bildkurs för ett antal år sedan. Filosofi i den högre skolan! 🙂

    • 20 februari 2010 kl. 14:10

      Alltid kul med nya boktips. Håller med i det du skriver om bra fotografberättelser. Tycker att Anders Geidemark har mycket tänkvärda texter i sina böcker och din egen Min plats i ljuset uppskattade jag även för texten.

      Att läsa norska texter brukar fungera fint tycker jag. Om man inte förstår varje ord brukar man i alla fall förstå sammanhanget. Lite övning får man också i de norska tidskrifterna. Uppvuxen med lite släkt i Oslo, Halden mm så har jag alltid tyckt att norska går bra. Får alltså spana efter någon av Pål Hermansens böcker!

      Att snoka i folks bokhyllor är det bästa som finns, speciellt när man är hos någon som är naturintresserad eller som har andra gemensamma intressen.

      /Anna

  8. 19 februari 2010 kl. 12:25

    Läste för en stund sen Jim Brandenburgs bok White Wolf. En fantastisk bok om polar vargar på Ellesmere Island som han följt i tre sommrar en period på 80 talet.

    • 20 februari 2010 kl. 14:14

      Låter spännande. Efter den mycket infekterade vargjaktsdebatten som varit här i Sverige kanske det kan vara nyttigt med lite erfarenheter från annat håll.

      /Anna

  9. 20 februari 2010 kl. 12:25

    Läser samma fototidningar som du presenterar. Lånar foto- och konstböcker på biblioteket så många jag orkar bära. Min konstfavorit just nu är Lars Lerin som målar underbara akvarellmålningar, väldigt fotografiska.

    Läser även en massa skönlitteratur, senast lästa romanen är ”Stalins kossor” av Oksanen och ny köar jag på resten av Oksanens böcker på biblioteket. Läs, läs!

    • 20 februari 2010 kl. 14:18

      Föräldrarna var på en Lerinutställning i Borås i går som de uppskattade mycket. Gillar de akvarellmålningar jag sett i böcker mamma brukar låna över sommaren. Tror att konst som hans kan tillföra även en naturfotograf lite nya perspektiv och en annan blick för saker och ting.

      /Anna

    • 20 februari 2010 kl. 16:59

      Lars Lerin är en gudabenådad målare. Älskar dokumentären som gick för några år sedan. Bara en parentes. ”På den yttersta dagen ska älgarna se in i tomma hus”. Kritikerhyllat konstnärsporträtt av Kjell-Åke Olsson.

  10. 21 februari 2010 kl. 13:27

    Oj, här finns fler Lerin-dyrkare 🙂
    Tack Anna för din kommentar i min blogg. Jag läser lite fotoböcker och böcker om impåressionismen och Monet just nu. Sedan håller jag ganska hårt i två galna böcker av LArs Vilks ”34 Spartips” och ”Myndigheterna som konstnärligt material”.

    Tyvärr är jag sällan i Borås men han borde ställa ut i Stockholm snart. Lars Jonsson Museum besökte jag i somras nere på södra Gotland och Jonsson berättade lite om sitt skapande. Väldigt intressant! (Han sitter ju ofta inne i sin folkvagnsbuss och målar med tubkikare och färger bredvid. En mycket sympatisk man)

    Vi hörs!

    • 21 februari 2010 kl. 22:01

      Kul. Var på gotlandssemester något av de första åren på 90-talet. En dryg veckas regnande och inte fanns det något Jonssonmuseum att fördriva tiden med då. Verkar som det kan vara dags för en ny tur till den ön 😉

      /Anna

  11. 01 mars 2010 kl. 16:06

    Hej Anna.
    – kul att se min bok här. Den borde ju alla ha 😉

    Själv läser jag i stort alla kameratidningarna. Största delen i min bokhylla består av konstböcker. Har alltid varit mer eller mindre besatt av Picasso, Miró, Dali, Munch, Matisse, Gauguin, Van Gogh, Chagall m. fl.

    Fotoböcker tar också ganska stor plats;
    Östling, Godwin, Hagman, Widstrand, Lahall, Klum, Geidemark. Än mer intressanta är dock; Hellsø, RAX, Salgado, Arbus, Petersen, Engström, Mann, Adams, Hermansen och Haas. (Ernst Haas Creation har jag förövrigt i originalutgåva från 1971 med hård pärm – inte ens Terje har det. He, he, he.) Men jag kan bekräfta att Terjes bokhylla inte går av för hackor. Makalöst!!! Aldrig sett något liknande…

    /Mats

    • 01 mars 2010 kl. 22:07

      Jo, din bok känns som en bok man kan återkomma till och nyupptäcka lite då och då. Några av de mer abstrakta bilderna har jag inte ”lurat ut” ännu (t.ex. s 108-109 eller 120-121). Jag har ett slags behov med abstrakta bilder att det ska dölja sig något i bilden som för mig ger den en mening. Gillar alltså när jag upptäcker ett ansikte eller ett dolt djur eller fågel eller när den ger mig en tydlig känsla o.s.v.

      Att gå igenom bokhyllorna hos andra när man kommer på besök är en självklarhet 🙂 Jag har aldrig fattat varför folk i långfilmer snokar i andras badrumsskåp när det är böckerna i bokhyllorna som är intressant!

      I det här inlägget har jag fått en hel del tips på böcker och namn. Pål Hermansen som du också nämner verkar intressant. Har sett någon bok om fåglar av honom. Kanske bra att starta med för mig?

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

