Hem > Nya Inlägg > Ny mark

Ny mark

Har den här veckan trampat för mig helt ny fotografisk mark genom att börja en kurs i studiofotografering. Känslan var nog lite som när en ovanlig fågel flyger fel och av misstag hamnar på svensk mark. Jag fotograferar i princip aldrig inomhus, aldrig människor mer än enstaka bilder på son och make och aldrig i annat än naturligt ljus. Efter första kursdagen funderar jag på att stoppa i batterier i blixten jag köpte förra året. Jag tror inte att jag kommer att bli någon riktig studiofotograf, för det är i naturen jag känner mig hemma. Men det är roligt att prova på något nytt.

Att ”skaka på träd” var nytt för mig när jag gick en Terjekurs för ett par somrar sedan. Då utstrålade bilderna min skepsis inför det nya. Ibland känns det som om alla ”skakar på träd” numera och även jag har fortsatt att göra mina egna försök. Här kommer en sådan bild från Dalsland förra veckan.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 27 februari 2010 kl. 1:17

    Det är aldrig fel att pröva något nytt, ofta mycket berikande!
    Hehe, ja, trädskakningar är populära, men resultatet blir ofta fint med diagonala linjer. Detta är denna bild exempel på..

    /Niklas

    • 28 februari 2010 kl. 17:47

      Tack! Jag tror att det är nyttigt med lite nytt emellanåt. När man kommer tillbaka till det gamla vanliga kanske man ser på det med nya ögon. Tror redan efter första gången att jag fått upp ögonen mer för hur ljuset faller och hur skuggor gör sitt för bilden. Kanske går att använda sig av även ute i naturen…

      /Anna

  2. 27 februari 2010 kl. 9:45

    Spännande med ny kurs och ny kunskap! Håller med om att det sällan blir fotograferat inomhus i blixtljus. Dina träd däremot är härliga med snöstrimman i. Det är lite ovanligare i ”skak-kretsar”.
    /Birgitta

    • 28 februari 2010 kl. 17:49

      Tack! Tror också att snön gör en hel del för den här bilden. Känner att den nog inte skulle passerat självcensuren utan snön faktiskt utan blivit klassad som heltrist eller liknande 😉

      /Anna

  3. 27 februari 2010 kl. 10:11

    Jag fotograferar inte mycket inomhus, jo de vanliga familje bilderna så klart. Spännande kurs! Prova rörelse oskärpan på något annat än träd som är det vanligaste motivet i denna typ av bilder. Då kommer du ställas inför andra utmaningar hur man skall röra kameran, val av brännvidd, slutartid och bländare blir ännu mer noga och viktig. Läcker bild

    • 28 februari 2010 kl. 17:54

      Tack! Tror att du har rätt i dina funderingar. Jobbar ibland med långa slutartider på andra föremål i naturen och riktar under exponeringen om kameran för att få en slags effekt av dubbelexponering i en enda exponering. Har fastnat mer för detta än träd!

      /Anna

  4. 27 februari 2010 kl. 16:08

    Härlig skakbild! Visst är det vanligt med skakbilder, men alla är minsann inte bra :0) Snön på träden, som ger de extra linjerna i bilden tillför verkligen något extra här. Har också provat på det där med blixtar och paraplyer och prylar inomhus. Det är kul tycker jag, men som du så trivs jag bättre utomhus med solen som belysninge eller icke-belysning.

    • 28 februari 2010 kl. 17:57

      Tack! Du har helt rätt tror jag. De flesta av mina trädskakningar dömmer jag ut redan i kameran eller på det ”digitala ljusbordet”. Det är få som jag tycker blir något att ha.

      /Anna

  5. 27 februari 2010 kl. 16:57

    Visst är det kul att testa nytt. Jag tror inte jag heller nånsin kommer att bli en studiofotograf. Men jag tar en hel del bilder hemma, mest på katterna men och mina två tjejer när de tillåter. Då är det roligt att försöka göra något annorlunda.
    Skakbilder finns det som sagt gott om, bara ett fåtal av dom är riktigt bra. Denna hör dit, tack vare det rena uttrycket och bra utsnittet du fått till.
    Ha en trevlig helg!
    /Jukka

    • 28 februari 2010 kl. 18:02

      Kul att du gillar skaket! Du gör fina kattbilder även om de flesta jag sett är i naturligt ljus ute. Jag som inte är någon husdjursmänniska tycker att du får fram personlighet i djuret ute i det gröna. Gissar att du smyger med dina djur när de får röra och bete sig på sitt eget vis.

      /Anna

  6. 27 februari 2010 kl. 19:12

    Den här bilden tycker jag har en härlig känsla! 🙂

    • 28 februari 2010 kl. 18:04

      Tack! Det var en härlig känsla ute i den snöiga vinterskogen.

      /Anna

  7. 28 februari 2010 kl. 17:20

    Det gäller att skaka på nya sätt och med nya färger så det inte blir upprepningar. Den här blev bra med sin renhet i färg och form, den har ju blivit helt abstrakt. Får mig att tänka choklad.

    • 28 februari 2010 kl. 18:05

      Tack! Jag tänker på kanelstång i risgrynsgröt 😉

      /Anna

  8. 28 februari 2010 kl. 23:03

    Studio – det låter kul! Jag är helt övertygad om att det ena smittar av sig på det andra och du kommer att utvecklas ytterligare ett snäpp. Batteri i blixten är en bra början 😉 Fin bild!

    • 01 mars 2010 kl. 21:41

      Jag tror också att t.ex. en studiokurs kan ge indirekta effekter på det man vanligtvis sysslar med. Ska bli intressant att se om och i så fall hur det påverkar mig. Kul att vara sin egen försökskanin ibland!

      /Anna

  9. 01 mars 2010 kl. 1:03

    Hej anna!

    Som svar på din kommentar på min blogg:

    Det är absolut ingen som har dödat min ambition Tvärt om ger alla mina läsare mig kraft och ambitioner att göra dessa serier eftersom jag ser att de uppskattas. Anledningen till att jag först valde varannan dag konceptet var först och främst för att se hur väl jag skulle kunna utvecklas med detta koncept. En idé som liknar ”En bild om dagen”. Nu har jag dock ändrat mig att publicera en bild varannan dag, men kommer sannolikt att behålla idén att faktiskt försöka skapa ett fotografi varannan dag som jag gillar. Tanken med serien var ju också att ta fram bilder ur mitt arkiv och inte endast nyproducerade fotografier. Tack för era kommentarer!

    /Niklas

    • 01 mars 2010 kl. 21:44

      Skönt att höra för idén är bra i grunden och jag vill hellre peppa än stjälpa någon!

      /Anna

  10. 02 mars 2010 kl. 5:10

    Det känns nog som att ”alla” plåtar träd på det sättet. Har låtit bli att halka med i den trenden.

    • 02 mars 2010 kl. 17:05

      Din kommentar fick mig att fundera ett steg vidare! Jag censurerar de flesta av mina ”trädskakbilder” för att jag inte tycker att de tillför något.
      Men tänk om man aldrig skulle fotografera något som andra gjort eller gör. Då skulle de flesta naturbilder aldrig bli till? 😉

      /Anna

  11. 03 mars 2010 kl. 21:07

    Det är bara att skaka på, för dom bilderna är ju roliga att göra och titta på. Brukar ofta bli så att när jag är klar med dom skarpa bilderna som jag haft i huvudet så brukar jag lämna stativet och springa omkring hej vilt med kameran 😀 Barnsligt förtjust i dom fantasiskogar man kan få fram.

    Din bild är riktigt bra, ser ut som om du varit ute i en snöstorm i Narnia 🙂

    • 03 mars 2010 kl. 21:47

      Tack! Verkar som vi är lite lika där. För mig blir det ofta ”vanliga” bilder först och efter en stund börjar jag fundera på om man kan få fram uttrycket eller känslan på ett annat sätt. I det här fallet blev det skak på direkten. Skogen är en tallodling som inte gör mig så glad egentligen men med snön på stammarna och på marken blev känslan som i bilden.

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

