Hem > Nya Inlägg > Sällsynta djur i studio

Sällsynta djur i studio

Läste just ett inlägg i Magnus Perssons blogg om en ny bok som National Geographic står bakom med bilder av sällsynta amerikanska djur. Fotografen Joel Sartore har valt att fotografera djuren i studio. I filmen som Magnus länkar till verkar alla djuren mer eller mindre stressade och man undrar vad som hänt med allt etiskt tänkande?

Min bild nedan, från min studiokurs, är fotograferad med stor hänsyn till djurens bästa. De påvisade inga tecken på stress under fotograferingen!

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 07 mars 2010 kl. 10:16

    Jag är rörd over din omtanke om djuren! 😉
    Tack för morgonens skratt!
    /Birgitta

    • 09 mars 2010 kl. 20:11

      Kul att kunna roa lite fast ämnet är alvarligt!

      /Anna

  2. 07 mars 2010 kl. 13:00

    Ha-Ha! 🙂

    Jag hittade faktiskt en savann med ett myllrande djurliv i fönstret till en leksaksaffär häromdagen. Man kanske borde återvända med kameran…?

    • 09 mars 2010 kl. 20:13

      Bara att åka tillbaka till affären! Miljösmart resande skulle jag kalla det och garanterat samarbetsvilliga djur.

      /Anna

  3. 08 mars 2010 kl. 21:31

    Härligt med lite humor så här på kvällskvisten 🙂

    • 09 mars 2010 kl. 20:17

      Läste Magnus blogg och blev beklämd. Tänkte på mina studiobilder från samma vecka så fick de illustrera ämnet. Det var faktiskt ganska kul att fotografera sonens plastdjur!

      /Anna

  4. Per
    09 mars 2010 kl. 11:05

    De ser väldigt avslappnade och harmoniska ut!
    /P

    • 09 mars 2010 kl. 20:18

      Tack och stillsammare djur är nog svåra att hitta!

      /Anna

  5. 10 mars 2010 kl. 0:24

    Ett bra val av bild till denna ”tragedi” och visst är det både tråkigt och synd..

    /Niklas

  6. 10 mars 2010 kl. 21:52

    Tack! För mig är det helt främmande med vilda djur (även om de kommer från en djurpark eller liknande) i en studio. När man tittar på filmen Magnus länkar till verkar i princip alla djuren bara vilja komma därifrån. Är filmen gjord som reklam för boken så blir det ännu mer obegripligt för mig.

    /Anna

  7. 10 mars 2010 kl. 23:25

    Fniss! Gillar hur du lyckats i kommunikationen med dina fotomodeller.

    Vilda djur i studio – det låter helt befängt!

    • 14 mars 2010 kl. 16:42

      Kommunikationen är nog det svåraste i en studio, att ge regi hur någon ska stå, sitta, hålla sina händer o.s.v. Ännu svårare blir det nog med riktiga djur vilket filmen i Magnus blogg visar. Etiken blir bortglömd på vägen…

      /Anna

  8. 11 mars 2010 kl. 12:41

    Det här med studio är inte min grej heller men om det finns så här intressanta djur där borde jag kanske tänka om. Fikat kan jag ju ha med ändå o jag slipper frysa om fingrarna.

    Bra idé! =))

    Mvh Marie

    • 14 mars 2010 kl. 16:45

      Efter tre gånger tycker jag att det är lärorikt. Man får fundera på var och hur mycket ljus det kommer från olika håll och hur man kan förändra det med reflexskärm och annat mm. Tror att vissa tankar går att ta med sig ut i naturen också!

      /Anna

  9. 12 mars 2010 kl. 3:34

    Är filmen gjord som reklam för boken så blir det ännu mer obegripligt för mig. >>

    Precis! Och det är ett hårt slag under bältet för alla ambitiösa och duktiga naturfotografer. Och får jag tillägga ärliga. Något som i idag inte alltid är självklart. Det mesta handlar om pengar och att vara kvar på toppen. Då tar vissa tydligen till vilka medel som helst.

    /Niklas

    • 14 mars 2010 kl. 16:51

      Ett djur i det vilda går inte att få att se ut på ett visst sätt, det är bara du själv som kan förhålla dig till djuret för att helst utan att störa alls kanske få en bild med hem eller en fantastisk upplevelse. För mig är detta hela charmen med att vara ute i naturen med kameran.

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

