Hem > Nya Inlägg > Snok – på begäran

Snok – på begäran

I förra inlägget om Garphyttans nationalpark srev jag helt kort om snokarna vid Öby kulle i Kvismareområdet. Marie undrade lite mer om detta och frågade efter någon bild.
Jag har varit där vid påsktid vid två tillfällen nu och det är verkligen något utöver det vanliga. Jag vet inte varför men tydligen övervintrar stora mängder snok och en och annan huggorm i just Öby kulle. När vårsolen börjar värma i början av april ungefär så kommer snokarna fram i stora mängder och trivs extra bra i de solvarma slänterna bland uppvärmda stenar.
Detta har även blivit en publikmagnet bland folk i området som verkar vallfärda med barn och fikakorgar. För att skydda ormarna har man inhägnat stigar där man får gå och titta utan att störa ormarna så mycket. Då och då ringlar snokar över stigen och man ser också hela nystan med tiotals ormar ibland. Någon skogsödla och någon enstaka huggorm brukar också kunna ses.
Det är ett spännande skådespel men svårfotograferat eftersom ormarna är i nästan ständig rörelse. Här kommer en snok från förra året.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 28 mars 2010 kl. 21:40

    Fin bild och ett säkert vårtecken. Utav din beskrivning ska jag inte åka till Öby kulle, jag stannar nog på mer glesbeormade ställen 😉 Tycker om reflexerna och stråna i bakgrunden som repeterar ormen (om man kan säga så)

    • 28 mars 2010 kl. 21:49

      Tack! Det är nog inget ställe för den som inte gillar ormar. Minns att vi fick förklara för knappt treårige sonen att det var bra för ormarna om man tog ett steg bakåt så att de kunde passera fritt! Stråna och reflexerna bakom är klart bättre än strået framför ormen (men jag brukar aldrig klona och ha mig…) 🙂

      /Anna

  2. 29 mars 2010 kl. 7:13

    Tack Anna! Fin bild, ser ut som att du varit ganska nära…. jag har väldigt svårt för ormar, men på något sätt lockar det med en utflykt hit, hm…
    /Marie

    • 29 mars 2010 kl. 17:26

      Man kom hyfsat nära men när jag fotgraferade använde jag mitt 300 mm objektiv, vilket kändes tryggare. Själv har jag inget emot ormar i naturen men även folk med ”stor ormrespekt” verkar klara av besöket fint. Blir nog värre om det är en verklig fobi gissar jag.

      /Anna

  3. Per
    30 mars 2010 kl. 19:55

    En vacker bild, och skön harmoni i färgerna.
    /P

  4. 30 mars 2010 kl. 22:33

    Tack! Gillar hur ormen kikar fram men skulle gärna önskat bort något strå.

    /Anna

  5. 31 mars 2010 kl. 16:11

    snoken ser ju riktigt trevlig och oskyldig ut. Annat var det när jag träffade på två huggormar mitt i deras älskov; http://niklasgerkman.com/index.php?page=momentspagefive.html

    • 31 mars 2010 kl. 21:39

      Ja visst ser snokar snällare ut! Min personliga teori är att det har med pupillen att göra. En rund pupill ser snällare ut än en långsmal?
      Din bild på huggormarna var verkligen fångad i en ovanlig situation som jag aldrig stött på i verkligheten. En gång har jag lyckats se snok som försöker svälja en stor infångad padda.

      /Anna

  6. 05 april 2010 kl. 21:24

    Jätefin bild!
    //MagnusJ

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

