Hem > Nya Inlägg > Påsköverraskningar i Dalsland

Påsköverraskningar i Dalsland

Vi kom hem igår kväll efter fyra dagar i Dalsland. Trots att vädret mest var mulet med inslag av lite småregn vid några tillfällen var det härligt att komma ut lite med kameran. Första kvällen tog jag lite ledigt från familjen för att titta till bäverhyddan. När jag kom ner till sjön såg jag en konstig vassrugge en bit ut och tänkte att den ska jag kolla upp lite extra. Detta glömde jag naturligtvis när jag höll på att göra iordning stativ med kamera och först en stund senare kom jag på det igen.
När jag spanade genom sökaren blev jag glatt överraskad, vassruggen var en rördrom som visade sig helt öppet. Gissar att den valde att placera sig ganska nära en av öppningarna i isen för sjön var ännu isbelagd. Den här gången fick jag chansen att fotografera fågeln i tilltagande mörker. För ett par år sedan skrämde jag upp en drom som stod betydligt närmare stranden när jag kom ner.
Kvällen blev fylld av trevliga våröverraskningar. Förutom dromen visade även bävern upp sig fint. Ni såg kanske Lasses bäverbild från en av de andra kvällarna? Som mest hade vi fyra bävrar på en gång vid hyddan. Dessutom gick tre sångsvanar ner för natten och enkelbeckasinen och en kattuggla spelade för mig. Jag blev ganska sen till middagen!
Blir du nyfiken på fler dalslandsbilder kan du ta en förhandstitt i galleriet med ”Annas nya bilder” på hemsidan. Jag kommer säkert att servera ytterligare någon av bilderna här i bloggen.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 10 april 2010 kl. 17:22

    Många härliga nya bilder på hemsidan! Jag fastnade speciellt för den första fågelbilden i rollen, den stack ute lite grann tyckte jag. Mystisk och gåtfull. Denna bild går inte av för hackor heller. Humoristisk. Har dromen tappat sina nycklar tro, eller letar den efter nåt gott att äta?

  2. 10 april 2010 kl. 22:25

    Tack! Kul att du fastnade för rödhaken en riktigt skön liten fågel.
    Rördromen här i bloggen kan man fundera en del över. Själv tänker jag att den försöker se ut som en extra liten vassrugge, men den här gången blev jag inte lurad. Undrar hur många gånger man missat en drom? 😉

    /Anna

  3. 12 april 2010 kl. 11:44

    Jag var lite slarvig. Det var första bilden på korpen jag menade. Sorry! Men som sagt de är fina allihop. 🙂

    • 12 april 2010 kl. 22:32

      OK, säkert jag som inte fattade. Hur som helst är korpbilden är nog lite häftigare och rödhaken lite ”gulligare” 🙂

      /Anna

  4. 27 april 2010 kl. 10:06

    Grymt att du lyckats fånga denna krabat!

    • 27 april 2010 kl. 22:11

      Jag var ganska nöjd själv 🙂 För mig är det här en fågel som man nästan bara hör och nästan aldrig ser, förutom någon riktigt kall vinter eller hastigt bortflygande över någon vass någon enstaka gång.

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

