Hem > Nya Inlägg > Makrokurs med Terje Hellesø

Makrokurs med Terje Hellesø

Jag har åkt på kurs med Terje återigen, och den här gången är det makro som gäller. Det har varit mycket bilder att titta på och mycket teknik – både fototekniker men även utrustning. Idag fick vi pröva vingarna under de regntyngda skyarna, som allteftersom lättade sin last i form av dugg som övergick i fint regn som genomsyrade både kläder och utrustning.

Nedan ett litet alster från idag. Vattendroppar var det gott om, och jag valde att försöka se igenom en. Fotot är taget på 75 mm med ett zoom samt ett omvänt FD 50mm f1.8. Tekniken diskuterades, men jag tror jag var ensam om att använda den i praktiken – jag kan ha fel, för man är ju lite innesluten i sig själv när man kryper omkring med kamera och stativ…

«Ett annat universum…»

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. Ingrid
    09 maj 2010 kl. 0:15

    Så snyggt!!

    • 09 maj 2010 kl. 0:28

      Tack Ingrid! Du borde starta en blogg du med, och lägga ut dina bilder. Här får man behålla äganderätten till dem!

      🙂 Lasse

  2. 09 maj 2010 kl. 6:51

    Låter som en spännande kurs! Tråkigt med vädret, men samtidigt andra möjligheter!!
    /Marie

  3. 09 maj 2010 kl. 13:05

    Fräck bild Lasse! Nu blir man sugen på fotoutflykt igen. Följer kursäventyren från distans 😉
    /Rikard

  4. 09 maj 2010 kl. 19:14

    Spännande och intressant bild du bjuder på från makrovärlden! Man får se möjligheter i alla väder och det har du gjort här på ett fint sätt. 🙂

  5. Arne
    09 maj 2010 kl. 19:22

    Det var kanonbilder du la upp på bildvisningen. Denna tycker jag är så häftig efterom man kan se både en droppe och ställa om ögonen till att se en tunnel med en öppning. Såna bilder gillar jag mycket.

  6. 10 maj 2010 kl. 13:01

    Hej alla!

    Jo kursen var väldigt rolig… vad som var roligast har jag lite svårt att särskilja, om det var alla bekanta ansikten – alla nya ansikten – den tykna jargongen 😉 – alla fantastiska bilder, både Terjes och alla kursdeltagares – all inspiration – den enda exkursionen (till kullen utanför dörren till föreläsingssalen)… ja, kort sagt jag kom hem med bagaget proppfullt!

    Vädret var irriterande, men jag vill säga att det var en tillgång också… föreliggande bild hade inte blivit till utan en droppe!!!

    Jag blir än mer sugen på lite mer makroutrustning. Nästa inköp blir nog en omvändningsring med bajonett och gänga (den jag har nu har bara 2x58mm gängor)

    Arne: dina bilder står alltid högt i kurs hos mig, särskilt som varje motivs rasa framstår med all önskvärd tydlighet! Såna bilder gillar jag mycket.

    🙂 Lasse

  7. 11 maj 2010 kl. 0:13

    Verkar ha varit en kul och givande kurs. Och vilken härlig bild du presenterar. Först ser man den sköna oskärpan, och efter ett tag ser man hur droppen som en lins avbildat växtligheten där bak. Mycket bra Lasse!
    /Jukka

  8. 11 maj 2010 kl. 0:23

    Tack Jukka! Jo nog hade jag krupit in i maskhålet ordentligt… på våra diskussioner hade flera bilder med omvända objektiv… Det är faktiskt en otroligt läcker makrovärld man kan få tränga in i!

    🙂 Lasse

  9. 11 maj 2010 kl. 22:25

    Då blir det till att investera i nya lappar till knän och armbågar förstår jag.

    Visst visar du upp en hel liten spännande värld i din droppe. Den kräver lite av betrakaren din bild, men det gör ju inget alls.

    Hade varit trevligt att återse flera av er (jag säger inte vilka… :)))

    /Tomas

  10. 11 maj 2010 kl. 23:42

    Kanske en kurs man ska fundera över att gå..

    /Niklas

  11. 12 maj 2010 kl. 13:44

    Hej Tomas… tja, kanske letar efter ett par med Kevlar på knäna. Fast jag använder ryggen en hel del också… det ger en så avslappnad inställning till det där med naturfoto…

    Niklas… jag tycker verkligen att du skall gå en kurs! Inte för att lära dig nåt för du kan redan så mycket, men för att en annan skulle få träffa dig och sitta och tjöta på småtimmarna mellan exkursionerna! Jag tycker att kurserna är den i särklass största inspirationskällan jag råkat ut för hittills! Visst blir man glad av ledigt och fint väder, men att stötas och blötas med andra likasinnade tar nog priset!

    🙂 Lasse

  12. 13 maj 2010 kl. 13:57

    Lasse > Precis! Det låter onekligen lockande. Jag går på kurser, men har inte varit på någon med Terje ännu, förutom ett seminariet i Stockholm. Nu till lördagen den 22:a ska jag ut på en fototur (kurs) också. Det är verkligen utvecklande, så ska fundera över den specifika kursen du berättar om.

    /Niklas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

