Hem > Nya Inlägg > En strandad val

En strandad val

När jag var på Ramsvikslandet förra helgen brottades jag en hel del med hur mina kustbilder skulle bli mer personliga. Jag upplever att jag har lättare att hitta mig själv i bilder som jag gjort i skogen än de som jag gjort vid kusten. Säkert beror det på att jag känner mig mer hemma i skogen än vid kusten. Jag hann prata några ord med Patrik Larsson som ledde helgen om just detta. Visst är det fint med snygga solnedgångar men ibland så lämnar de bara ett ”snygg solnedgång, fint ljus, välkomponerad…” efter sig. Kan man få kustmotiv att lämna något mer efter sig även om man som jag inte känner sig lika bekväm där som i skogen? Patrik trodde nog det om jag jobbade på det och han var lite inne på att verkligen titta efter motiven och om att jobba med fart, rörelse och riktning. Så jag får ta ett nytt avstamp och försöka bli vän med havet!
Vet inte om jag lyckats med något av detta i denna ”strandade val” som ligger där vid stranden och gör ett av sina utblås. Jag hoppas att den kom loss i alla fall!

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 05 juni 2010 kl. 18:36

    Japp! Jag tycker du lyckats göra en spännande och personlig bild av kustlandskapet. 🙂

    • 06 juni 2010 kl. 22:01

      Tack! Och jag ska fortsätta att jobba med det 🙂

      /Anna

  2. Johannes Glännman
    06 juni 2010 kl. 19:59

    Det ser faktiskt ut precis som en strandad val som blåser ut luft… Jag tror att man måste känna sitt landskap ganska bra för att hitta både fina ställen och personliga vinklar. Ibland kan något nytt som ett objektiv som man aldrig använt eller ett väder som man hatar hjälpa till att få något annorlunda än det vanliga…

    Jag tycker du har lyckats bra och är säker på att du kommer fortsätta med det..

    mv h// johannes

    • 06 juni 2010 kl. 22:05

      Tack! Ibland kommer det bara till en känns det som och ibland måste man jobba ett tag med det helt klart 🙂

      /Anna

  3. 06 juni 2010 kl. 21:26

    Riktigt bra bild, gillar mycket.

  4. 06 juni 2010 kl. 21:27

    visst ser det ut som en strandad val! När det gäller kustbilder gäller det att jobba med perspektiv, fantasi och en stor fördel om man återkommer till samma plats många gånger och lär sig fotografera in området

    • 06 juni 2010 kl. 22:10

      Tack! Tror att du har en del kunskap om just kusten. Bor ju själv några kilometer från havet så förutsättningarna har jag att återvända.

      /Anna

  5. 07 juni 2010 kl. 9:59

    Riktigt lyckad Anna, det är nog mer din känsla som ska ändras än dina bilder … Ha de´ Thorsten

    • 07 juni 2010 kl. 22:58

      Tack Thorsten, jag tror faktiskt att du kan ha ganska rätt i din lilla analys av mig som kustfotograf 🙂

      /Anna

  6. 08 juni 2010 kl. 16:08

    Mycket bra Anna! Härlig valbild.

    /Mats

    • 08 juni 2010 kl. 23:40

      Tack, kul att den verkar gillas!

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

