Hem > Nya Inlägg > Skogatorpskärret

Skogatorpskärret

I går gjorde vi en dagstur till Skogatorpskärret vid Falköping. Efter lite fika vandrade vi först till beståndet med Guckusko som visade sig blomma fint. Vi hade dessutom tur och träffade på en man som visste att det brukade blomma en Nästrot en bit upp i lerslänten. Tvåblad växte också här och där och jag försökte göra en bild uppifrån med fluga i toppen. Jag tror att jag fått grundidén från en bildgissningstävling som någon höll i sin blogg för något år sedan. Möjligen var det Tomas Järnetun?
I den blöta delen av kärret hade blomningen inte kommit igång på samma sätt. Här tror jag att det blir ännu trevligare efter midsommar. Vi hittade flugblomster, vaxnycklar och många knoppande rosa orkidéer med olika grad av prickar på bladen. Tror att det var bl.a. skogsnycklar och brudsporre.
Här kommer en av guckuskobilderna med fluga. Fler orkidébilder finns på hemsidan i galleriet ”Annas nya bilder

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 17 juni 2010 kl. 14:35

    Jag var också och hälsade på våra ölandska guckuskor i helgen. Här är dom inte många, men de är å andra sidan inhägnade så att de inte ska rymma. Vet inte än om jag tycker att jag fick någon bild jag blev nöjd med – de ligger i min bildmognadskarantän för tillfället. 😉

    Kan det ha varit denna bild på tvåblad du for efter:
    http://tomasjarnetun.wordpress.com/2010/02/11/ur-mitt-perspektiv/

    /Tomas

  2. 17 juni 2010 kl. 14:45

    Tack Tomas! Exakt den bilden menade jag. Du har dessutom fått till skärpan, något som jag inte lyckades till hundra procent med i min variant för det var både dunkelt och blåsigt.
    Jag har alltid tyckt att det är svårt att fotografera orkidéer så att de blir något mer än en dokumentärbild. Här ville jag i alla fall få med besökaren för att det skulle bli något mer än bara blomman.

    /Anna

  3. Eriksson Thomas
    23 juni 2010 kl. 16:39

    Snygg bild
    En fin avstämnd bild som jag tycker det skriker Anna om
    Du har utväcklat ditt eget bildspråk .
    Thomas

    • 23 juni 2010 kl. 23:46

      Tack, kul att höra att du kan känna igen mitt bildspråk! Själv brottas jag allt som oftast med känslan av att vara för dokumentär och lämna för lite åt betraktaren att fundera över. Trevlig midsommar!

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

