Hem > Nya Inlägg > Grönland I

Grönland I

Ska försöka visa några bilder från grönlandsresan som jag fick möjlighet att göra i månadsskiftet juli-augusti. Resan varade en dryg vecka. Första tre övernattningarna var vid inlandsisen ett par mil utanför Kangerlussuaq. Därefter flög vi vidare norrut till Illulisat med sin isfjord som tillhör världsarven. Längst in i fjorden finns en av världens mest produktiva isar som kalvar ut i isfjorden. Isbergen tar sig genom fjorden vidare ut i Diskobukten. Illulisat ligger just vid fjordtröskeln där isbergen trängs ihop innan de kommer över tröskeln.
Jag startar med en bild från Illulisat med isberg som förhoppningsvis förmedlar lite grönlandskänsla. Bilden är från en midnattstur med båt. Jag gillade de mulna skyarna.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 18 augusti 2010 kl. 18:35

    Fin bild med ett härligt ljus!
    Det måste ha varit en otrolig upplevelse.
    Ser fram emot fortsättningen…..

    Åke

  2. 18 augusti 2010 kl. 19:12

    Vilket ljus och vilka färger! Molnen bidrar helt klart till stämningen. Hoppas på fler bilder!
    /Birgitta

  3. 18 augusti 2010 kl. 20:40

    Jag gillar inte bara de mulna skyarna, jag gillar hela bilden. Ser fram emot fler.
    /James

  4. 18 augusti 2010 kl. 21:03

    Måste ha varit en stor upplevelse att besöka Grönland. Och visst förmedlar den grönlandskänsla med den illblåa isen. Den mulnar himlen bidrar till stämningen.
    /Jukka

  5. 18 augusti 2010 kl. 22:31

    Tack alla! Kul att första smakprovet gör att ni vill se mer. Jag lovar att det kommer 🙂

    /Anna

  6. 19 augusti 2010 kl. 10:27

    En avundsvärd resa du gjort, bilden gillar jag den är riktigt mäktig med den blå isen och de tunga skyarna. Snyggt 🙂

    /PJ

    • 19 augusti 2010 kl. 23:33

      Tack! Det var ett spännande resmål som jag tror passar för alla som gillar svenska sommarfjäll. När det var soligt och varmt var det lagom med byxor (någon hade shorts) och t-shirt. När vi var ute och fotograferade val och isberg från båt var det skönt med långkalsonger, mössa, vantar och täckjacka 🙂

      /Anna

  7. 20 augusti 2010 kl. 5:20

    Riktig Grönlandskänsla. Vilket snyggt ljus. Väldigt vackert.

    • 20 augusti 2010 kl. 21:46

      Tack! Hoppas sprida mer grönlandskänsla här i bloggen 🙂

      /Anna

  8. 20 augusti 2010 kl. 20:35

    det isberget ser bekant ut… har lagt ut en serie på min hemsida samt lite på min blogg. Lyssnar på Patrik Larsson som bäst. Din näckrosbild blev vald.

    • 20 augusti 2010 kl. 21:09

      Jo alla har ju en del varianter på detta tema 🙂 Ska spana lite mer på din blogg!
      OK, näckrosen! Svårt att snabbt välja några bilder att skicka till er. Den är i alla fall ganska klassisk med fint ljus. Om någon undrar så är den från Norra Kvills nationalpark i Småland där vi var en dag förra sommaren. Hälsa alla från mig!

      /Anna

  9. 21 augusti 2010 kl. 1:36

    Fin bild det här. De hårda kalla isbergen mot det mjuka ljuset i himlen fungerar mycket väl ihop.

    /Niklas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

