Hem > Nya Inlägg > Grönland II

Grönland II

Hade ett samtal när jag var på Grönland om att mitt utrymme för lek och kreativitet med kameran minskade till förmån för mer klassiskt naturfoto. Andy Horner som ledde resan hade en tanke om att detta var naturligt ju längre bort man reser. Kanske är det så att när man reser långt bort och inte vet om man någon gång kommer att återvända till den platsen, så gör man mer dokumentära bilder för att minnas och kanske för att man tror att andra förväntar sig att man ska komma hem med en viss typ av bilder. I så fall borde man göra sina mest kreativa och nyskapande bilder i sin hemmiljö. Detta stämmer nog in på mig i alla fall! Är det så för er också?

Här kommer ett litet porträtt på en fjällräv som jag hade turen att träffa på vid Kangerlussuaq.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 20 augusti 2010 kl. 23:08

    Intressant, så är det för mig också. Det krävs ganska mycket tid för det där mer ”personliga” bilderna, man måste skaffa få en relation till platsen. Därförblir det så för mig också att de mer personliga eller kreativa bilderna kommer till i hemmamarkerna. Men behöver det egentligen vara så?
    Härlig bild på fjällräven.
    /Jukka

  2. 21 augusti 2010 kl. 1:39

    Det tror jag absolut! Det är i sin hemmamiljö man utvecklas mest som fotograf, det tror jag verkligen! Precis Andy sa, är det nog så att långväga resor främst resulterar i dokumentära bilder.. I alla fall om man inte har andra i åtanke. Fin bild på fjällräven.

    /Niklas

  3. 21 augusti 2010 kl. 8:56

    Håller med. Det första jag tar i främmande miljöer är nog mer dokumentära bilder. Sedan kommer de mer personliga om det finns tid till det. Likadant är det med nya motiv. Till exempel bilder på rådjur. Först var jag glad bara att få dem på bild. Det kreativa och det personliga kom senare. Men, det blir då en blandning.
    /Birgitta

  4. 21 augusti 2010 kl. 12:30

    Jag tror säkert det kan vara så att man gör mer traditionella bilder i en miljö man normalt inte vistas i. Kan vara lätt att låsa sig tänker jag när man väl står där med ett djur eller en bit natur som man normalt inte har runt knuten. Personligen skulle jag nog försöka göra mina bilder oavsett.

    Bilden gillar jag här ovan! Riktigt läcker. 🙂

  5. 23 augusti 2010 kl. 20:06

    Kommer jag till en ny plats så blir de dokumentära bilderna nr 1! skön bild

  6. 23 augusti 2010 kl. 23:42

    Riktigt intressant att höra era tankar i frågan. Verkar som att fler tänker i samma banor.
    Jag gjorde en serie mer kreativa bilder. Jag fick jobba en stund ett par av kvällarna innan jag fick till det som jag ville. Annars blev det mest dokumentära bilder som ni ser och egentligen är det väl inget fel i det? Det enda jag ibland kan tänka om dokumentära bilder är att man har sett dem förut. Å andra sidan kan man ibland tänka samma sak om de mer kreativa bilderna när man sett många varianter på samma tema 🙂

    /Anna

  7. Per
    26 augusti 2010 kl. 6:59

    Först, en vacker bild! Intressanta tankar det här och det stämmer mycket in på mig också, inte bara nya platser utan även nya arter följer samma mönster. Intressant att någon satt ord på det. Är man medveten om hur man fungerar/agerar så kan man ju även påverka det (om man vill).
    /P

  8. 06 september 2010 kl. 23:07

    Kan bara prata för mig själv, men hemmiljön är lättare – definitivt!
    Minns också tillfället då jag fick möjlighet att plåta myskoxar, om än i hägn. Forcerade fram s.k ”kreativa” bilder då, (s/v, rörelseoskärpa, utsnitt mm) som jag ändå inte blev helt nöjd med.
    Ju mer exotiska ”modeller” desto svårare (?)

    Söt bild på fjällräven!
    /Rikard

  9. 23 september 2010 kl. 14:19

    Nu hör jag inte till de största globetrottrarna, men nog är det som du skriver. Har ma inte mött fjällräv inom fotoavstånd tidigare så tror jag alla vill försöka göra en tydlig och fin avbildning som din här ovan. Leklusten får ofta ge efter för minnesbilderna när man är en bit bort. Frågan är om det gäller lika mycket för Hällefors som för Grönland? 😉
    mvh Tomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

