Hem > Nya Inlägg > Trollsländor

Trollsländor

Tillbaka till verkligheten efter vernissage och festligheter – en liten sommarrapport: På vårt sommarställe i Dalsland finns det mängder med trevliga miljöer att fånga trollsländor i alla poser. Man kan ägna flera timmar åt att bara sitta och invänta det perfekta tillfället. Så mycket tid hade inte jag på mig. Vi hade överlämnat vår son åt föräldrarna och det började dra mot lunch och väl det. Det var dags att dra hemåt när en patrullerande vassmosaikslända äntligen dök upp över en pöl. Detta skottet var ett av de sista jag tog. Jag inser att jag borde ha skippat lunchen…

«Patrull!»

🙂 Lasse

ps. Den här bilden fick också den stora äran att figurera som bubblare i Terjes tävling ”Veckans Bild” 1-7 nov. Det är en enorm ära! Man ser ju kvaliteten som vinnarbilderna har. Är man med i de divisionerna och slåss är det ju inte så illa! Tusen tack för den placeringen – för andra gången i rad!

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 30 augusti 2010 kl. 18:35

    Eller snarare: efter den var du väl värd en god lunch! Snyggt och mycket bra bakgrund till den fina sländan.
    /Birgitta

  2. 30 augusti 2010 kl. 20:05

    Tycker du lyckades bra här med bakgrunden! 🙂 De är ju inte lätta att fotografera dessa små rackare när de flyger omkring som små tomtebloss bland vassen.

  3. 31 augusti 2010 kl. 10:23

    Perfekt skott … gå och ät din lunch ;-))) Ha de´ Thorsten

  4. 31 augusti 2010 kl. 20:49

    Känner igen det, själv satt jag förra sommaren på verandan och försökte fånga en slända bild. Lyckandefrekvensen var väl inte skyhög precis… Här har du lyckats utmärkt med den patrullerande sländan mot en fin bakgrund.

    /Jukka

  5. 31 augusti 2010 kl. 22:09

    Hej alla glada!

    Nu har jag satt på datorn efter en lång veckas datorsemester! Det här inlägget gjorde jag iordning för länge sedan, men så kom en del annat mer prioriterat ut på vår blogg så jag lade det på utkast. Nu publicerade jag det via telefonen, och sen har jag inte hunnit kommentera, eller ens slå på datorn.

    Jag vill tacka alla för trevliga kommentarer!

    Jo jag satte mig på ett ställe där det spontant kändes som att lyckandefrekvensen inte skulle underskrida mitt tålamod. Och så ville jag ju anstränga mig lite, när jag nu väl hade satt mig ner på rumpan och allt. – Men det är ju som det alltid är… när det gäller, och man skall försöka göra något, så går det inte så jättebra. Det tog en lång stund innan de äntligen dök upp… och då gällde det ju att hinna med. Med glädje fick jag smattrat iväg 14 bilder på en gång när sländan äntligen dök upp! Att den inte flög all världens väg när det rasslade… Så gällde det ju att hitta en bra bild bland alla jag tog när jag kom hem och fick tömma ur till datorn. Fick in ett antal serier, men bland dem var nog den här bilden den som lyckades bäst. Jag hade kunnat sitta kvar som sagt, så hade jag nog haft en ännu bättre bild med mig hem…

    Ni som har gjort sländbilder – har ni tänkt på att sländor håller benen snyggt invikta nära kroppen och bakom huvudet… och inte som i den fantastiska animerade barnserien ”Minuscule” (eller ”Småkryp” som den heter på svenska) där de har benen hängande löst under sig!

    🙂 Lasse

  6. 03 september 2010 kl. 20:13

    Riktigt snyggt och väldigt bra fångat 🙂

    /PJ

  7. Per
    04 september 2010 kl. 18:51

    En mycket vacker studie av sländan, Snyggt.
    /P

  1. 07 augusti 2011 kl. 23:25

Kommentera

