Hem > Nya Inlägg > Hemma från höstfjällen

Hemma från höstfjällen

Har varit på resa norröver den senaste veckan och därmed tagit en liten paus från bloggar och hemsidor mm.
Jag och sonen fick möjlighet att ta lite ledigt och besökte först Birgittas fotohelg i trakterna runt Hällefors, Knuthöjdsmossen och Grythyttan. Där fick vi bra möjligheter till bildkritik och fotoutflykter. Tack för en trevlig och välorganiserad helg med både gamla och nya fotobekantskaper!
Därefter fortsatte sonen och jag till ett något vintrigare men fantastiskt soligt Grövelsjön. Kanske blev det mer av dagsturer med sonen än av själva fotograferandet men vad gör det när en pannkaksätande son på kalfjället frågar: ”Mamma kan man ha det bättre än så här?” När jag kom hem läste jag i Jörgen Schöns blogg som handlade om att det är viktigare att njuta av stunden i naturen än att alltid fånga allt på sitt minneskort i kameran (fritt tolkat av mig…). På resa med sonen upplevde jag detta väldigt påtagligt. Ibland hade jag ändå velat stanna upp längre här och där för att få tid att fånga upp något med kameran. Stannade jag för länge hojtade sonen eller så kom han fram och ryckte i stativet helt enkelt.
Sista helgen träffade vi ett gäng från naturfotgrafutbildningen (på Axxells i Finland) på Fulufjället där vi fick chans att uppleva en för oss ny nationalpark med Njupeskärsfallet och lavskrikor som åt ur händerna på folk. Den som är nyfiken på mina fjällbilder får gärna titta i ”Höstfjäll 2010” bland albumen på hemsidan eller vänta på att några bilder dyker upp här i bloggen 🙂 Bloggbilden kom till under de här dagarna och har sitt ursprung i en uppgift vi fick som handlade om att finna ”skogens väsen”. Så här blev min bild…

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 04 oktober 2010 kl. 20:30

    Spännande bild. Mycket fina bilder från fjällturen på hemsidan!
    Känner igen mig på många av bilderna, men vart tog all snö vägen 🙂
    Jag var ju vid Fulufjället även i somras. Då satt vi och fikade på plattformen vid Njupeskär, nu blev frontlinsen genomblöt efter bara ett par snabba bilder.

    Åke

    • 06 oktober 2010 kl. 19:00

      Tack! På sina ställen, speciellt i Fulufjället var det nästan för mycket snö även nu. Det var ett äventyr i ishala trappor och ishala spänger att bara ta sig de två kilometrarna till fallet 🙂

      /Anna

  2. 04 oktober 2010 kl. 20:33

    Tack själv! Det var en mycket trevlig helg.
    Gillar bilden. Den växer allt eftersom man ser på den. Fler och fler tankar blir det. Fler och fler detaljer kommer fram.
    /Birgitta

    • 06 oktober 2010 kl. 19:04

      Jo, riktigt trevligt var det! Synd bara att man inte kan specialbeställa väder för särskilda tillfällen som det här 🙂 Kul att träffa alla som man bloggat med men aldrig sett och alltid nyttigt med bildkritik.

      /Anna

  3. 04 oktober 2010 kl. 21:34

    Underbar bild Anna.

    /Mats

  4. 05 oktober 2010 kl. 17:51

    Läcker bild! visst är det så att man ibland njuter av naturen, man borde göra det oftare och lägga kameran bara…

    • 06 oktober 2010 kl. 19:11

      Tack! Det är verkligen svårt att låta bli kameran när man fastnat för det här med fotografering 🙂

      /Anna

  5. 05 oktober 2010 kl. 19:15

    Härlig bild.. fjällen är underbart!! Förstår att ni hade sköna dagar!
    …och Anna… då vet jag nog vem du är! Visst åt ni i matsalen onsdag kväll? din son sa några ord till mig vid efterrättsbordet…
    Jag tror även att vi bodde typ två rum från varann (i huvudbyggnaden)… synd att jag inte visste att det var du – hade varit kul att få byta några ord…
    Världen är liten!

    Kram

    • 06 oktober 2010 kl. 19:14

      Tack! Typiskt att man går om varandra när man har chansen att träffas 🙂 Sonen pratade nog med många i matsalen, han fick hjälp med både disk och annat han inte nådde.

      /Anna

  6. 05 oktober 2010 kl. 20:21

    Det låter som en fullspäckad vecka! 🙂
    Jag tycker också att det ibland kan vara skönt att inte fylla minneskortet varje tur jag gör. Men o andra sidan finns det så mycket som ögonen inte förmår att registrera och därför är kameran ändå ett nödvändigt ont 🙂

    Tycker att du skapat en spännande bild!

    /Niklas

    • 06 oktober 2010 kl. 19:22

      Tack! När sonen var liten och låg i vagnen och sov var det enkelt att få tid till fotograferingen men nu när han är fyra ställer han högre krav på underhållningen. Därför får man naturlig vila för kamera och minneseskort och det blir svårare att få ro att riktigt jobba igenom en bildidé. Men man får mycket glädje på annat sätt 🙂

      /Anna

  7. 06 oktober 2010 kl. 8:29

    Det är just det! Man måste kunna njuta av stunden utan att tänka på avtonade gråfilter.

    • 06 oktober 2010 kl. 19:24

      Tror att du har rätt där! Naturupplevelsen är alltid större än fotograferandet för mig 🙂

      /Anna

  8. Eriksson Thomas
    06 oktober 2010 kl. 12:08

    Riktigt bra bild Anna du måste ha fått MVG på uppgiften.
    Njupeskärsfallet måste jag besköka någon höst
    /Thomas

    • 06 oktober 2010 kl. 19:27

      Tack för ett fint betyg! Jag tror att de övriga gillade min variant på temat 🙂 Fulufjället var en mycket trevlig upplevelse som passade bra att kombinera med Grövelsjön.

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

