Hem > Nya Inlägg > Grövelsjön – dubbelexponering

Grövelsjön – dubbelexponering

Den här bilden är egentligen tre bilder som lagts ihop i PS. Skönt att Canon har kommit med dubbelexponering i kameran i sin senaste 60D. Bara att hoppas på att det inte är en engångsföreteelse utan att det kommer i fler av deras modeller i framtiden. Jag brukar aldrig bry mig om märkestjatet som en del kameraägare glatt håller på med. Men just dubbelexponering är något Canon inte förstått vikten av tills nu. Några tycker att det går väl lika bra att fixa i PS i efterhand och det gör det kanske, men för många tror jag att känslan av att ha gjort hela jobbet med kameran är ganska viktig och att kunna se i displayen att det blev som man tänkt sig. I vissa bildsituationer går det att komma runt att funktionen inte har funnits men här fick jag alltså göra jobbet i datorn för att få bilden som jag ville ha den.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 06 oktober 2010 kl. 19:38

    Läcker bild med mustiga färger, precis som det ska va nu på hösten tycker jag. Dubbelexponering i 60d säger du. Hmm, det var ju verkligen en glädjande överraskning. 🙂

    • 08 oktober 2010 kl. 21:16

      Tack! Bara att hoppas på att Canon också har fattat att det är något att fortsätta med i sina modeller. För min del är jag nöjd med min 7D och då känns det inte aktuellt med en 60D istället.

      /Anna

  2. 06 oktober 2010 kl. 20:34

    Åh, trevligt att höra att de har börjat med det! Men det är för min del ett bra tag kvar till kamerabyte. Jag har kört lite dubbelexponeringar på gammalt hederligt sätt med film i en gammal kamera. Hade ju varit smidigt om man kunde göra det direkt i kameran. Fin bild har du fått till i alla fall, även om den är ihoplagd i datorn.

    • 08 oktober 2010 kl. 21:17

      Tack! Jag känner inte heller att kamerabyte är aktuellt så därför hoppas jag att multiexponering kommit för att stanna.

      /Anna

  3. 06 oktober 2010 kl. 21:14

    Härlig bild! Sköna höstfärger, intressanta linjer och löven i luckan är pricken över i. Visst är det roligare att göra allt i kameran. Men det har du ju i princip gjort här (förutsatt att du inte har grejat med de individuella exponeringarna). Utmaningen i att göra bra multiexponeringar ligger ju inte i sättet exponeringarna läggs ihop, utan snarare hur man komponerar de individuella exponeringarna och föreställer sig att de skall se ut sammanslagna. Om sammanslagningen sedan görs av en kamera eller ett bildbehandlingsprogram, vad är egentligen skillnaden? Fördelen med att göra det i kameran är som du säger att man ser resultatet direkt. Och så sparar man tid vid datorn. 🙂
    /Jukka

    • 08 oktober 2010 kl. 21:23

      Tack! Egentligen är det samma sak fast på olika sätt. Fördelen med att kunna göra dubbel-/ multiexponeringen i kameran är att man ser de olika lagren och kan kombinera ihop dem så att det blir bra på direkten. När man gör det i efterhand får man chansa på att det blir bra i datorn. För min del blir det oftast inte vad jag tänkt mig tyvärr 🙂

      /Anna

  4. 06 oktober 2010 kl. 22:20

    Fin bild med bra höstkänsla och en känsla av målning med dom gula löven som ett viktigt bildelement.

    Åke

    • 08 oktober 2010 kl. 21:18

      Tack! Låter som att min bildidé har fungerat 🙂

      /Anna

  5. 06 oktober 2010 kl. 23:03

    Härligt glittrande höstbild som gör att man längtar efter mer :)))

    • 08 oktober 2010 kl. 21:25

      Tack! Jag är en sådan som gillar alla årstider bara vädret är Ok. För min del får det gärna vara en lång och glittrande höst 🙂

      /Anna

  6. 07 oktober 2010 kl. 10:30

    Härlig bild. Och det är väl inte fel att göra sin dubbelexponering i PS om man nu saknar möjligheten i sin kamera. Men visst är det roligare att arbeta i kameran, sparar ju pilljobb framför datan. (även om jag tycker det är kul ibland 🙂 )

    • 08 oktober 2010 kl. 21:27

      Tack! Kan bara instämma men måste erkänna att jag oftast tillkallar maken när jag ska få ihop mina bilderi PS. Jag gillar att få till det jag vill direkt i kameran 🙂

      /Anna

  7. 08 oktober 2010 kl. 16:53

    En stor anledningen till att jag valde just pentax var dubbelexponeringen i kameran. Det känns enklare att skapa bilden direkt i fält.

    /Niklas

    • 08 oktober 2010 kl. 21:31

      Instämmer! Köpte Canon innan jag visste att dubbelexponering fanns för då kunde jag använda gamla objektiv som familjen hade från den analoga tiden 🙂 Annar bryr jag mig mer om bild än om märke 😉

      /Anna

  8. Eriksson Thomas
    10 oktober 2010 kl. 20:15

    Otrolig bild
    Färgerna gör bilden tycker jag.
    Thomas

    • Eriksson Thomas
      10 oktober 2010 kl. 20:16

      Jag vill ha så mycket som möjligt utfört i kameran. Det är inte lika bra att tvingas vänta tills man kommer hem till datorn.
      Därför säljer jag min G9 kompakt nu
      /Thomas

      • 11 oktober 2010 kl. 9:28

        Tack Thomas! För mig finns två fördelar om jag i en framtida kameramodell kan se resultatet direkt och slipper krångla med lager i PS som Lasse är bättre på och får hjälpa mig att få ihop det som jag vill 🙂 Jag har en liten Lumix LX3 som gör jobbet direkt men som jag aldrig orkar släpa med mig.

        /Anna

  9. 11 oktober 2010 kl. 9:02

    Riktigt läcker o färgsprakande bild ! Kan dock inte finna ett enda ord om dubbelxponering i 60D ???? inte ens Canon vet om det ;-))) Ha de´ Thorsten

    • 11 oktober 2010 kl. 9:23

      Tack! Jag har läst om funktionen på några ställen på nätet t.ex. Kamera & Bild som skrev så här när de fick klämma på ett ex. ”Nytt för Canon är möjligheten att göra multiexponeringar direkt i kameran. Canon har tidigare sagt att detta likaväl kan göras i ett bildbehandlingsprogram. Men filosofin med 60D är att det ska finnas gott om kreativa möjligheter i kameran, så Canon har tänkt om.”

      /Anna

  10. 11 oktober 2010 kl. 22:48

    Vibrerande! Det är energi i den här bilden!

    Kan inte hålla mig utanför Canon-diskussionen. Bytte till Nikon från Canon, i huvudsak för att ha möjligheten att multiexponera. Så vad ska man säga – sent ska syndaren vakna 😉
    /Rikard

    • 13 oktober 2010 kl. 23:12

      Är dubbelexponeringen så viktig för en så är det säkert klokt att byta om man kan vänja sig. Själv har jag hittat på ett canon-alternativ till dubbelexponeringen. Inte samma sak riktigt men har jag behövt en ”riktig” dubbelexponering så har jag bett Lasse att fixa en i PS. Men bra att det äntligen kommer även hos Canon.
      Kanske dags att byta märke igen 😉 🙂

      /Anna

  11. 12 oktober 2010 kl. 20:27

    En bild som borde förstoras och ramas in och hängas på något trevligt ställe där många kan betrakta och besjälas av dess skönhet. Jag ser fåglar, ögon, ansikten m m. Häftig bild. Jag ska snart lägga upp lite höstbilder, detta var inspirerande!!

    • 13 oktober 2010 kl. 23:14

      Kul att du fick lite inspiration! Jo den skulle nog passa som tavla när du säger det 🙂

      /Anna

  12. 23 oktober 2010 kl. 20:01

    Mycket bra bild! Gillas skarpt!

    • 25 oktober 2010 kl. 18:17

      Tack! Kul att den gillas. Ska titta in i din blogg också, gissar att där kan ha hänt lite igen. Har själv tillbringat en mulen och regnig helg på Öland och har inte prioriterat bloggandet 🙂

      /Anna

  1. 28 april 2017 kl. 13:41

Kommentera

