Hem > Nya Inlägg > Fulufjället – skogens väsen

Fulufjället – skogens väsen

Hittade denna häst i skogarna vid Fulufjället. När jag kom hem såg jag i olika bloggar och medier att Stig-Anders, som blivit känd som ”hästmannen” genom dokumentation av olika fotografer och filmen av Peter Gerdehag, har fått problem att behålla sina hästar. Sista ordet verkar inte vara sagt utan nu ska frågan upp i tv:s debattprogram på tisdag 12 oktober kl 22.00.
Själv kan jag ingenting om skötsel av husdjur men tillhör dem som fascinerats av filmen om Stig-Anders och bildvisning på naturfotofestivalen. För den som vill läsa mer finns en hel del skrivet och fotograferat i Daniels fotoblogg.
Kanske ville hästen i skogen vid Fulufjället säga mig något?

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 10 oktober 2010 kl. 17:50

    Ja den här blev ju riktigt läcker tycker jag. Lite vemodig i sitt uttryck och passar ju ypperligt till inlägget i övrigt! 🙂

    • 11 oktober 2010 kl. 9:32

      Tack då lyckades jag i min intention!

      /Anna

  2. Eriksson Thomas
    10 oktober 2010 kl. 20:11

    En otrolig bild Anna
    Grattis, jag trode att du var mera av djurfotograf men denna fördom har du nu krossat med dessa fantastiska bilder
    /Thomas

    • 11 oktober 2010 kl. 9:37

      Kul! Alltid kul när någon upptäcker en ny sida 🙂 Djurbilder har jag väldigt få som är bra men fågelbilder har jag några stycken och ibörjan såg man nog tydligt att jag var fågelskådare innan jag började fotografera 🙂 Nu blir jag mycket sällan nöjd med en fågelbild…

      /Anna

  3. 12 oktober 2010 kl. 9:28

    Här har du verkligen lyckats Anna!!
    Fint sett och sedan ett helt lyckat genomförande av din bildide’.

    Åke

    • 13 oktober 2010 kl. 22:55

      Tack kul att bilden uppskattades!

      /Anna

  4. Johannes Glännman
    12 oktober 2010 kl. 12:31

    Skötsel av djur har jag ägnat mig åt hela mitt liv skulle jag vilja säga i olika mån och av olika sorters djur men jag är definitivt inte någon expert i ämnet. Däremot så är jag också mycket beundrar och fascinerad över gamla sätt att leva likt det sättet Hästmannen lever, eller levde för nu är väl hans hästar beslagtagna om jag fått rätt uppgifter…

    Jag tror att många av dessa fall så spelar byråkratin ett spratt och det enda man kollar på är vad det står i papper med massa regler, inte hur djuren mår egentligen…

    Det är nog många gånger vanligare att en ägare köper fel hund pga utseendet istället för att ta reda på vad den är avlad fram till vilket kanske härleder till att hunden inte stimuleras och sköts på rätt sätt och därför mår mycket mycket mycket sämre än hästmannens djur även om hunden viftar på svansen när man säger hej..

    Jag säger inte att hästmannens djur mådde perfekt för det vet jag inte då jag inte personligen varit där men att döma av liknande fall man har hört talas om så är det nog troligare så att det är fel på pappersfolket än den som sköter om djuret i fråga..

    Härlig bild förresten, liknar faktiskt en häst och liknar dessutom framsidan på en bok som min mor har…

    mvh // johannes som hoppas allt till slut kommer gå bra för hästmannen och att byråkratin ska bli mer jordnära..

    • 13 oktober 2010 kl. 23:01

      Har aldrig ägt ett husdjur men förstår att man får en mycket nära relation till dem och då måste det vara svårt att ofrivilligt separeras.

      /Anna

  5. 12 oktober 2010 kl. 21:56

    Ser verkligen ut som en häst, snyggt sett och fotat!

    • 13 oktober 2010 kl. 23:02

      Tack! Såg den när jag gick åt ena hållet först och som tur var glömde jag inte bort den på tillbakavägen 🙂

      /Anna

  6. Jukka Lausmaa
    13 oktober 2010 kl. 22:27

    Klockrent en skogshäst! Och låt oss hoppas att det ordnar sig till slut för Hästmannen.
    /Jukka

    • 13 oktober 2010 kl. 23:06

      Tack! Försökte titta efter debattprogrammet som jag läst om men kunde inte hitta det. Brukar inte gilla den typen av gapiga tv-program men tänkte att man kunde få veta lite mer. Hoppas att det är problem som går att lösa. Det viktiga är att alla mår bra, både hästar och människa 🙂

      /Anna

  7. 17 oktober 2010 kl. 21:07

    Ja, det är bara att hålla med alla, det är en riktigt sagolik hästbild!:)
    /Kerstin

    • 19 oktober 2010 kl. 22:05

      Tack! Kul när andra också tycks se det jag ser 🙂

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

