Hem > Nya Inlägg > Naturbildens blogg i ny skrud

Naturbildens blogg i ny skrud

För ett tag sedan upptäckte Anna att hennes bilder förlorade i skärpa när de skalades ner i vårt gamla bloggtema så vi har sökt ett tema där bilderna får större bredd. Vi fick syn på det här temat i Jörgen Schöns blogg. För vår del passar det mesta utom de röda flankerna i sidhuvudet. Detta får vi väl leva med eftersom vi inte betalar för att justera CSS. Fungerar det nya temat trots färgen?

«Vårdrömmar»

Drömmer om våren
Ännu är den så fjärran
vi måste dö först

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 31 oktober 2010 kl. 9:49

    Tänkte inte ens på den röda färgen innan jag läste texten så den fungerar absolut. Jag har också märkt att bilder tappar i skärpa när man laddar upp dem. Tycker inte om att behöva skärpa upp dem då det lätt blir för mycket så jag brukar tänka att det räcker att ha dem i litet format.Ser ändå här att stort format gör mycket. Får se hur det blir framöver på min blogg…
    (Glömde nästan: Bra bild med fin skärpa du visar.)
    /Birgitta

  2. 31 oktober 2010 kl. 10:21

    Javisst funkar det nya temat ypperligt! Jag har haft samma tankar själv ett tag så jag ändrar nog oxå till detta tror jag. Tack för tipset får jag väl säga. 😀
    En härlig färgexplosion här ovan!! 🙂

  3. 31 oktober 2010 kl. 10:34

    Har inte tänkt så mycket på ev. skärpeförluster som hur mycket storleken på bilden betyder för hur man uppfattar den. Har hört från några att de är rädda för att få bilderna ”kapade” om de lägger upp dem i stort format. Tycker att systemet att kunna ”klicka upp” bilden som man kan i vår gemensamma blogg är ett utmärkt system där jag funnit att ca 1000 pixlar är bra storlek.
    Visst var den här ändringen ett stort fall fram för eran blogg.
    /James

  4. Johannes Glännman
    31 oktober 2010 kl. 12:55

    Tänker inte så mycket på färgerna, olika nyanser av grått vilket får både bild och text att stå fram enligt mig vilket är bra. Dock tycker jag inte att bilder förlorar i skärpa när de blir mindre, det är ju bara att skärpa upp dom och sen är det väl inte så lätt att se om det verkligen är knivskärpa i en 500 pixlar stor bild…

    Visst är det alltid trevligt med större bilder dock och det får ni ju här men jag tycker designen gör hela bloggen i obalans. Allt till vänster och länkar m.m i mitten. Det får ju högersidan att bli helt tom och det känner jag själv inte är optimalt..

    Jag gillade nog faktiskt den förra bättre 🙂

    mvh // Johannes

  5. 31 oktober 2010 kl. 15:34

    Tack skall ni ha för utvärdering av vårt nya tema. Vi skall låta det vara kvar och utvärdera det själva lite senare. Sen får vi se. Tack för de vänliga orden om min lilla betraktelse. Är texten för mörk som står under bilden? Den kanske kan tolkas på ett svart sätt, och det var inte riktigt meningen.
    🙂 Lasse

  6. 31 oktober 2010 kl. 18:10

    Inte så pjåkit, nej.

  7. 31 oktober 2010 kl. 18:44

    Bilden är riktigt läcker och otäck med ett stort glödande hjärta och nere till vänster ett monster. Man förstår trädens längtan till våren, men kanske är texten i hårdasre laget.

    Angående temabytet på bloggen, så måste jag säga att jag stör mig lite på de röda linjerna. Jag håller även med Johannes att det inte känns så bra med bilderna helt till höger, det tidigare utseendet kändes mer stilrent. Jag hoppas att ni inte tar illa upp av detta ! 🙂
    /Kerstin

  8. 31 oktober 2010 kl. 19:16

    Visst fungerar temat – det är vänsterställt vilket skiljer sig lite från ert förra. Går det att få en kolumn till vänster också så att ni kan få en centrerad bild/textkolumn. Den svarta och mörkgrå bakgrunden är snygg och det röda kan fungera det med.

    Fin bild och grattis till att ni fick med er allt över till det nya temat. – Inte helt lätt 😉

  9. 31 oktober 2010 kl. 21:29

    Absolut! En trevlig formmall detta. Skön bild också!

    /Niklas

  10. 31 oktober 2010 kl. 21:47

    Hej!
    Kul att läsa era tankar om lite nytt utseende på bloggen. Någon var orolig för att säga sin mening. Det behöver ingen vara, vi önskade ju respons och är tacksamma för all sådan 🙂 Den här mallen är lite minimalistisk och det finns nog inte så mycket att ändra på för att få den mer mittbalanserad.
    Några upplevde ingen skärpeförlust på sin egen blogg något som jag har upplevt både på andras men framför allt på den egna bloggen då jag vet hur bilden ”ska” se ut. Titta t.ex. på min Fulufjällsbild från den 14 oktober som ser oskarp ut om man inte klickar upp den. Lars Niklas Virsén tipsade då om att göra bilden lika stor som ”bildspalten” för att slippa problemet. Samtidigt vill vi inte att bilderna ska vara för små att titta på. Därför valde vi nu ett tema med större bildbredd även om man fick med två röda streck och lite obalans på köpet 🙂
    Fortsätt gärna tycka om både utseende och bild!

    /Anna

  11. 01 november 2010 kl. 5:58

    Funkar! Framförallt funkar bilden 🙂
    Fantastiskt ljus!

    /Mats

  12. 01 november 2010 kl. 21:32

    Funkar utmärkt, jag gillar layouten och det är alltid trevligare med större bilder. Det röda hade jag inte tänkt på om du inte nämnt det. Och bilden funkar också fint, vilket underbart ljus!
    /Jukka

  13. 01 november 2010 kl. 22:52

    Tack Mats! Visst är skogen underbar i skymning!

    Jag tycker att de röda linjerna har sjunkit in i mitt medvetande nu. De skär inte lika häftigt i mitt bildsinne längre. Kanske kommer vi att kunna stå ut med dem. Tack för de vänliga orden om min lilla bild också!

    @MarieK: Jo, det är synd att man inte kan detaljstyra layouten. Kan säga att allt hade sett helt annorlunda ut om jag hade fått bestämma själv. Samtidigt hade vi helcentrerade bilder förut, men då var den publicerande bredden smalare. Vi är nog rätt nöjda så här – tills vidare.

    Lite kul är det att se sina inlägg i en annan gestalt!

    🙂 Lasse

  14. 02 november 2010 kl. 22:26

    Hej Lasse!

    Bilden står fint även på egna ben, men textraderna höjer den ännu några snäpp. Mycket bra!

    /Rikard

    • 02 november 2010 kl. 23:26

      Tack Rikard!

      Jag jobbar på mitt projekt ‘bilder och text’ som är tänkt att hamna på hemsidan vad det lider… jobbar så sakteliga med ett PHP-script som skall hålla reda på allt.

      🙂 Lasse

  15. Tommy Vikars
    06 november 2010 kl. 13:35

    Riktigt bra tema! Söker själv ett bättre. Din dikt är ju superb!!!! Även utan smileyn så fanns det humor i den och samtidigt tyngd.

    Bilden gillade jag också!

    • 07 november 2010 kl. 23:23

      Tusen tack Tommy! Det är inte lätt att få till en text till en bild så där utan vidare… det handlar lite om att utgjuta sig själv, och det sitter djupt inne.

      Jag tror att jag lät den här bilden ligga till sig ett par månader innan jag vågade lägga ut den. Det är kanske när saker värker fram som det blir bra…

      Tack återigen!

      🙂 Lasse

  16. Eriksson Thomas
    07 november 2010 kl. 15:54

    Otrolig bild Lasse
    Riktigt avensjuk
    /Thomas

    • 07 november 2010 kl. 23:26

      … skall inte vara avundsjuk Thomas. Det är fascinerande ibland hur man tycker man fått till något ordentligt bra, och så är det ingen som uppskattar det… och så misslyckas man kapitalt ibland, och då höjs man till skyarna! Livet är en paradox käre vän! Ju fortare man inser det och låter skiten rinna av som vatten på en gås…

      Tusen tack Thomas!

      🙂 Lasse

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

