Hem > Nya Inlägg > Vårgårda naturfotofestival 2010

Vårgårda naturfotofestival 2010

Så var årets naturfotofestival i Vårgårda över för den här gången. Jag var där båda dagarna och på lördagen var Lasse med också. Fredagen inleddes med tavelhängning tillsammans med övriga från naturfotografutbildningen. Det var många som hjälpte till med hängningen så jag gick mest runt och var social. Från lunch och framåt var det olika bildvisningar där den sista med Jan Grahn var den som framför allt stannade kvar i minnet efteråt. Jan Grahn är vid åttio års ålder en aktiv fotograf och en utmärkt föreläsare med det jag skulle kalla klassisk bildning. Han citerade dikter och gjorde kopplingar till litteraturen samtidigt som han fick Trollhättan att framstå som en naturfotografs drömplats på jorden. Hans avslutande bildspel med svartvita bilder kommer att stanna kvar länge i mitt minne. På lördagen lyckades jag dessutom köpa ett exemplar av hans fotobok som kom ut för en del år sedan och egentligen var helt slutsåld. Fotobokhandeln Nevabooks hade hittat tio exemplar längst ner i en låda. Jan köpte själv fem exemplar och sedan var vi ytterligare fem personer som lyckades komma över varsin bok. Jag fick min signerad av Jan, ett fint minne från festivalen.

På lördagen var Lasse med och hela dagen var ett stort försök från oss att hinna med så mycket som möjligt av utställning, bildvisningar och socialt umgänge. Några bildvisningar fick vi hoppa över för att hinna med. Maten fick vi nästan hoppa över. Jag upplevde att årets utställning höll en högre och jämnare kvalitet än tidigare. Av lördagens bildvisningar fastnade tre lite extra. Terje Hellesøs ”100 bästa djurbilder” var nog en av de bästa bildvisningar som jag sett av Terje och då brukar han alltid hålla riktigt hög standard. Även om jag sett en del av bilderna tidigare så var det spännande och engagerande att höra Terje själv berätta om sina personliga skäl till att ha valt ut just de bilderna.

Hans Strands Islandsbilder tillsammans med Hans berättande håller också högsta klass. Flygbilderna har jag sett förut så den här gången blev jag mest fascinerad av bilderna inifrån en vulkans magmakammare och från vulkanutbrottet i våras.

De avslutande bildspelen av Orsolya och Erlend Haarberg innehöll också det bilder av yppersta klass. Man kan inte låta bli att fascineras av deras hängivenhet och den tid de lägger ner på att göra sina bilder. Så blir också resultatet något alldeles extra. Jag köpte också deras bok från de nordligaste delarna av norden som de visade bilder ifrån sist de var i Vårgårda. Boken går så vitt jag vet inte att få tag på i Sverige.

Det kanske allra roligaste på naturfotofestivalen är ändå att få chans att träffa många gamla och nya naturfotobekantskaper, från naturfotografutbildningen i Finland, från olika föreningar som PhotoNatura, Biofoto och NFF, från olika kurser vi gått och från bloggvärlden. Många har vi träffat förut men några har vi bara haft kontakt med via internet. Några hann vi prata lite mer med men några hann vi bara hälsa på och några missade vi nog helt. Då är det bra att veta att det kommer en ny fotofestival i Vårgårda om ett år!

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 07 november 2010 kl. 23:29

    Kul att träffa er båda igen!

    Bra reportage i tidningen Fotosidan!

    Vi ses och höres!

    • 11 november 2010 kl. 21:37

      Blev glad när vi träffade dig!
      En kul erfarenhet att få hamna i Fotosidan magasin. Kanske för många bilder på mig istället för av mig men ändå…

      /Anna

  2. 08 november 2010 kl. 6:05

    Trevligt att träffas!!!

    • 11 november 2010 kl. 21:33

      Detsamma! Kul att träffa ”den Mats” 🙂

      /Anna

  3. 09 november 2010 kl. 18:34

    Är lite avis på alla som varit där i Vårgårda. Gillar Jan Grahn oxå och har haft turen att få ett signerat ex av ovan nämnda bok. 🙂

    • 11 november 2010 kl. 21:31

      Lätt att känna sig som den ende naturfotografen som inte var där gissar jag 😉 Jag tror att det är lite för långt att åka för ganska många. Har du möjlighet ett annat år är det en bra grej med total inriktning mot naturfoto till skillnad mot olika fotomässor.

      /Anna

  4. 09 november 2010 kl. 21:48

    Hej Anna,
    Det var trevligt att träffas. Och tack för att du pushade på om det där…
    /Jukka

    • 11 november 2010 kl. 21:28

      Jag ska försöka komma ihåg att maila dig och påminna om ett tag 🙂

      /Anna

  5. 09 november 2010 kl. 22:40

    Hej!

    Kul att springa på er i Vårgårda. Det är ju så, att det är vid dessa tillfällen vi brukar ses.. annars blir det väl mest att vi håller lite koll på varann via våra bloggar 🙂

    ha det gott!

    Hälsn
    Agnetha

    • 11 november 2010 kl. 21:27

      Alltid trevligt att träffa på varandra vid festivaler och mässor!

      /Anna

  6. 10 november 2010 kl. 20:54

    Ja, det var mycket trevligt i Vårgårda. Såg din finfina bild i Sporthallen Anna. DEt verkar vara en spännande utbildning det där. Det var lite roligt för jag såg två personer, en man och en kvinna osm jag tänkte skulle vara Anna och LAsse och gick fram och frågade men det visade sig vara några helt andra, dock medlemmar i NAturfotograferna men jag kände inte till dem… (tror de blev lite purkna när jag frågade efter några helt andra … 🙂 Men, men, vi ses säkert vid ett annat tillfälle!!

    • 11 november 2010 kl. 21:26

      Missade dig helt! Tror inte att jag sett någon bild på dig. Vi har några bilder på hemsidan om det blir aktuellt till nästa år och jag tror jag hamnade på bild på Lars Niklas Virséns blogg.

      /Anna

  7. 11 november 2010 kl. 20:40

    Det var väldigt trevligt att träffas, om det än blev för en kort stund. Hoppas det blir tillfälle till fler gånger! Attans, Grahns bok missade jag..

    /Niklas

    • 11 november 2010 kl. 21:23

      Kolla med Nevabooks! Det fanns ett eller två ex kvar av boken när jag lämnade deras monter…

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

