Hem > Nya Inlägg > Fågelmatningen har börjat

Fågelmatningen har börjat

För några veckor sedan när det var riktigt kallt började vi hänga ut fågelmatarna i trädgården. Jag brukar sätta upp några trevliga grenar så att jag får en mycket lättåtkomlig fågelfotostudio. I år har jag en gammal nedfallen bit av en trädstam med ett bohål i som verkar lovande. Jag ska försöka komplettera med ytterligare någon trevlig gren för att få lite variation. Vid matningen i trädgården har vi förutom alla grönfinkar och pilfinkar även haft besök av rödvingetrast, gråsiska, stenknäck, steglits och större hackspett.
Idag tog jag en sväng i skogen för att försöka hitta ett bra matningsställe för skogsfåglar som tofsmes och nötskrika till exempel. Jag gick till ett ställe som jag spanat en del på redan förra säsongen. Där finns en hel del kvarlämnat efter orkanen Gudrun för några år sedan. Två bra stubbar som kanske kan locka nötskrikan, några stora rotvältor och lite stammar som plockepinn och en hel del välväxta granar runtomkring. Idag letade jag efter rätt kombination av grenar och ljus och tror att jag hittade en bra variant. Tofsmes och kungsfåglar verkade röra sig i området så nu gäller det att få lite tid att komma dit med en matare och kanske en talgboll. Så får vi se om det kommer några besökare i vinter.
Här kommer några ljusstudier från den tilltänkta matplatsen. Vad tror ni, kan det fungera? Dessutom en bild från matningen hemma. Vill ni se fler bilder från matningsplatserna är ni välkomna in i galleriet ”nya bilder”.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 15 november 2010 kl. 20:55

    Ser bra ut, där kommer du att få fågelbilder med mycket skogskänsla. Skall bli intressant att följa. Kollade på hemsidan, fina fågelbilder där. Nötväckan i hålet är riktigt läcker!
    /Jukka

    • 15 november 2010 kl. 22:54

      Tack! Matningen i trädgården kommer säkert att fungera och vara mer eller mindre attraktiv beroende på hur vintern utvecklar sig. Tyckte också att hålet kunde vara kul. Har slut på talgbollarna men gissar att man kan rigga hålet med lite fett som inte syns lika väl som solrosfröna.
      Matningen i skogen blir svårare att hinna med under veckorna. Har flera gånger lagt av innan det har kommit igång. Men någon vinter ska jag kanske lyckas 🙂

      /Anna

  2. 15 november 2010 kl. 22:08

    Det ser verkligen intimt och spännande ut, ser fram emot vad det kan resultera i för fågelbilder! Underbar komposition och färg på fågelbilden!
    /Kerstin

    • 15 november 2010 kl. 23:01

      Tack! Kallar den ”treoenigheten”. Grannens poolstaket bildar korset och då blir ju fåglarna en treenighet om än lite oeniga.

      /Anna

  3. 16 november 2010 kl. 7:33

    Läckra bilder!
    Skogsbilderna behöver inga fåglar för att vara läckra!
    Nötvacke-bilden i hålet är verkligen bra.
    Skall bli intressant att se om ni får till några ännu finare bilder under vintern.

    Åke

    • 16 november 2010 kl. 16:32

      Tack! Jag hoppas att man är ledig och har tid även lite soligare och finare dagar så att man får lite mer varmt ljus i bilderna. Kul att du gillade den med hålet. Tror att det kan bli något om jag har tur. I helgen fick jag syn på en hona större hackspett som satt där!

      /Anna

  4. 16 november 2010 kl. 12:22

    Fina och stämningsfulla höstbilder som fint skildrar den grå och blöta årstiden. Fast helt grått är det ju inte, men solglimtarna är oftast få. En av nackdelarna att bo i lägenhet är att man inte kan ha ett fågelmatning utanför sitt fönster och se vad som kan dyka upp. Nåja, det går ju att titta på fåglar när man är ute och rör sig i skog och mark.

    /Gunnar

  5. 16 november 2010 kl. 16:38

    Tack! Det gäller att ha tur och vara ledig när det bjuds på en solglimt. När man bor i lägenhet missar man mycket av den närmaste naturen men ofta finns det någon mindre eller större skogsdunge i närheten. Tänk på att du slipper sköta trädgården och kan vara ute i naturen istället 🙂

    /Anna

  6. 17 november 2010 kl. 21:45

    Ja jag läste Gunnars rader, jag bor i lägenhet och missar en del, fast man kan sätta upp en matning i skogen och köra dit så klart. Detta ser lovande ut

    • 30 november 2010 kl. 19:49

      Tack! Tyvärr går det lite trögt som jag skrev om idag så vi får se om jag ger upp eller hur jag gör.

      /Anna

  7. 21 november 2010 kl. 18:36

    Verkar ju helt klart vara ett ställe som kommer att fungera bra. Redan nu är det ju fina bilder!
    /Birgitta

    • 30 november 2010 kl. 19:50

      Tack! Tyvärr går det lite trögt som jag skrev om idag så vi får se om jag ger upp eller hur jag gör. Ljuset var fint hur som helst 🙂

      /Anna

  8. 24 november 2010 kl. 7:58

    Läckra bilder! Lycka till med fågelmatningarna och hoppas ni får besök av punkarn och skrikan ute i skogen.

    /Henrik

    • 30 november 2010 kl. 19:52

      Ser inte så lovande ut hittills så jag får fundera ut en strategi för hur jag ska fortsätta matningen.

      /Anna

  9. Eriksson Thomas
    28 november 2010 kl. 17:18

    Jag gillar den översta bilden bäst fast fågelbilden var bra också
    /Thomas

    • 30 november 2010 kl. 19:53

      Tack! Ja ljuset är det inget fel på bara fåglarna hittar dit också 🙂

      /Anna

  10. 30 november 2010 kl. 0:19

    Absolut, visst kan det fungera. Läckra bilder i arkivet, gillar allihop : ) (Gillar inte att jämföra bilder med varandra) Jag ser fram mot bilder lite senare i vinter, när fåglarna hittat dina grenar och kvistar : )

    • 30 november 2010 kl. 21:03

      Kolla dagens inlägg om mitt missmod. Fåglarna vill inte dyka upp! Jämföra andras bilder är svårt och inte alltid så meningsfullt. Däremot kan man få en favoritbild som talar till en lite extra av en eller annan orsak 😉

      /Anna

  11. 30 november 2010 kl. 14:51

    Underbara bilder du visar upp, stämningen i tvåan tilltalar verkligen 🙂

    /PJ

    • 30 november 2010 kl. 21:04

      Tack! Ljuset och stämningen på platsen kan vara fin men tyvärr vill ju inte fåglarna hitta dit…

      /Anna

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

