Hem > Nya Inlägg > Vallmo

Vallmo

Så här när vintern sakta sluter sina käftar runt det skälvande landskapet tycker jag att det är på plats med en påminnelse om vad vi kan se fram emot om ett par månader. Tiden går fort, och snart är den här igen – sommaren! Kan inte sticka under stol med att jag älskar sommaren framför alla andra årstider, även om varje årstid har sin tjusning.

«Vallmo»

Den här vallmon var en ”i-förbifarten” bild jag gjorde när jag kom att tänka på att jag inte har någon vallmo i min bildsamling. Personligen tycker jag att det blir lite intressant med detta hav av grönt, och så en tydlig färgklick som bryter av! Den här bilden ingick också i vår utställning på Öckerö Konsthall i aug-sept i år.

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 21 november 2010 kl. 8:40

    En skön bild att betrakta! Förstår varför du valde den till utställningen. 🙂
    Ang årstider så har jag ingen direkt favorit. 😛

    • 21 november 2010 kl. 10:20

      Tack Åke!

      Det där med årstider är vanskligt… jag älskar värme – i måttliga mängder må tilläggas. Men höstens färger, och senare de regntyngda motiven man kan hitta är ju obetalbara. Vinterns fantastiska snölandskap och snöns förmåga att framkalla minimalistiska motiv är ju oumbärligt – för att inte tala om isens fantastiska skulpturer och färger! Vårens utsprickning med allt vatten som porlar och allt som spirar på nytt är ju också något vi bara måste ha för att kunna leva!

      Tja … kontentan – vet inte riktigt var jag står.

      🙂 Lasse

  2. 21 november 2010 kl. 18:37

    Man riktigt känner sommarsolen stråla och värma! Längtar i och för sig dit men vill allt ha lite mer vinterbilder först.
    /Birgitta

    • 21 november 2010 kl. 21:41

      Ja… nu är vi på väg in i den årstiden! Hoppas det blir mycket vacker snö! Förra vintern var ju fin!

      🙂 Lasse

  3. 22 november 2010 kl. 8:28

    Ännu bättre i stor format … drömmer o njuter ! Ha de´ Thorsten

    • 22 november 2010 kl. 21:24

      Tack Thorsten!

      Jo, jag blåste upp den på 60×90 canvas på utställningen, och det blev rätt bra tyckte jag…

      🙂 Lasse

  4. Eriksson Thomas
    22 november 2010 kl. 17:54

    Bra bild
    Jag saknade er på kursen.
    Har härmat dig och fotograferat ut genom Terjes bilfönster
    Jag fick inte lika bra resultat som din bild men jag kommer ladda upp bilder under de närmaste dagarna.
    /Thomas

    • 22 november 2010 kl. 21:29

      Tack Thomas!

      Ja… det ser jag fram emot att få se! Terjes bilfönster är magiska! Nog hade det varit roligt att få åka på kurs igen… men nu tror jag att det får bli lite egna förkovringar också. Jag har knappt varit ute sen jag kom hem från Mullsjö!

      🙂 Lasse

      • Eriksson Thomas
        28 november 2010 kl. 17:14

        Jo jag vet var du menar. Kurserna kom för tätt så jag har mycket att ta tag i nu, vilka har laggs åt sidan för att jag skulle hinna ta bilder till kurserna.

        Som att ladda upp batteri och få bil igenom bilprovning. Sätta upp gråa rullgardiner bakom datorskärm. Komma igång med My SQL kurs, avsluta fysikkurs kurs från förra året. Avsluta en java kurs om jag hittar labbarna. Planera in studier för de kommande åren så jag kan få roligare arbeten.

        Träna mig i form igen. Det är viktigt att jag åter lär mig arbeta mot mål och regelbundet, annars kommer inget att fungera. Jag tappade detta för några år sedan dess har inget fungerat eller avslutats sedan dess.

        Denna helg blev det inget fotograferande utan grovstädning för att få bort det värsta och julklappsköp till mina syskons barn. Nu är det ju dags att julstäda också och damma av alla bokhyllor. Få se när jag kommer igång igen med fotograferande, kanske under mellandagarna.

        Jag har beställt uppgradering av PS och LR. Behöver en ny bär bardator för att klara av kravet på min 2 G RAM minne så det blir nästa års inköp. Jag uppgraderar minnet till 3 G ram på min fasta XP dator, så kan jag använda den något år till innan jag behöver köpa nytt. Just nu håller jag på att rensa upp i datorn efter XP krashen i sommar. Jag trodde det var hårdisken så den byttes ut. Jag skall köpa en ny yttre USB hårdisk på någon Tbyte och slänga min gamla efter det jag har raderat den dess batriliminatorn är dock sönder. Jag hoppas få ordning på datorn under julledigheten.
        /Thomas

    • 30 november 2010 kl. 21:18

      Hej Thomas!

      Av nån anledning kan man inte svara i fler än 2 nivåer, så jag lägger mitt svar här. Jag tänkte bara säga att du gärna får maila om du behöver hjälp med java-labbarna. My-sql kan jag inte, men sql har jag jobbat med. Det är väl bara interfacet som skiljer my-sql från sql+…

      🙂 Lasse

      • Eriksson Thomas
        04 december 2010 kl. 14:03

        Jag letar efter labbarna just nu
        Har inte hittad dem ännu. 2 datorkrashar + pågående julstädning sedan dess.
        men tack för erbjudandet. Jag har någon vecka kvar att städa innan jag tar tag i kurserna.
        /Thomas

  5. 22 november 2010 kl. 19:38

    Jag kan känna dofterna från sommarängen, underbar bild! Läcker placering av vallmon också!
    /Kerstin

  6. 24 november 2010 kl. 13:30

    Ja, det är tur att vi har olika årstider. Jag tror att man inte annars hade uppskattat vår och sommar på samma sätt. Det enda som egentligen känns lite segt är mörkret. Det blir inte många timmar då man har möjlighet att ge sig ut på fototurer nu och några månader framåt. Fast vi i södra Sverige har det ganska bra ändå när det gäller ljuset än längre norrut, fast där har man ofta snö som lyser upp lite.

    /Gunnar

    • 27 november 2010 kl. 0:41

      Vårt öga är tydligen uppbyggt så att det ser kontraster… det kan man visa med enkla synvillor… men tanken går vidare tycker jag – resten av kroppen bygger också på kontraster – varmt/kallt hårt/mjukt osv. Vi måste ha allt i en lagom blandning och komposition annars kan vi ingenting känna!

      Några fina fototurer skall det bli i vinter!

      🙂 Lasse

  7. 25 november 2010 kl. 21:13

    En bild som jag fastnade för! Återhållsam, lite drömsk, härliga färger och en stark sommardoft. Kul med utställningen på Öckerö konsthall! JAg bodde ju på Fotö ett tag och jobbade på Öckerö. Naturen därute är helt magisk!!

    • 27 november 2010 kl. 0:47

      Tack för det! Jo, den fick ligga till sig innan jag började känna för den, men jag tycker den växte fram. Jag tror jag avspisade den lite från början i och med att min sinnesnärvaro inte var på topp när jag gjorde den. – Men erfarenheten har visat mig att bilder gjorda så brukar gå hem. Det blir mer instinkt så. Om man släpper sinnena loss jobbar de bättre – skall man tänka aktivt på allt glömmer man mycket, och gör fel. Så är det för det mesta för mig. Behöver träna mig på att släppa allt.

      🙂 Lasse

  8. 27 november 2010 kl. 12:02

    läcker bild och jag längtar redan….

    • 28 november 2010 kl. 0:50

      Tack Magnus!

      Ja – vi skall igenom vintern först… var ute idag en sväng och trotsade kylan. Skulle hänga upp en talgboll i vår skogsmatning… och så flög en sparvhök förbi lågt mellan träden medan småfåglarna varnade. Jag undrade om det kunde vara så att den har sitt jaktrevir där, för i övrigt var det ganska dött på fåglar. Hörde kungsfågel, svartmes och tofsmes, men såg dem aldrig. Nötväckan är ju lite piggare på att visa sig, så den fick jag se. Men ingen av dem var på matningen. Vi får se vad det leder till…

      🙂 Lasse

  9. margareta ståhl
    29 november 2010 kl. 12:15

    Väldigt fin och intressant bild i all sin enkelhet. Härligt med lite sommarkänsla så här års.
    /Margareta

    • 30 november 2010 kl. 21:20

      Tack skall du ha Margareta! ja… funderar alltid en gång extra om jag skall lägga in en bild från fel årstid – vem vill de en bild på ett frostigt snölandskap mitt i sommaren?

      …men vårt liv bygger på kontraster, så varför inte!

      🙂 Lasse

  10. 30 november 2010 kl. 22:04

    Bilden är en njutning att se i dessa bistra tider. Grämer mig över att jag missade er utställning, denna kan jag tänka mig är magnifik i stort format.
    /Jukka

    • 06 december 2010 kl. 22:21

      Hej Jukka, och tack så hjärtligt för de värmande orden!

      Jo, den här fick faktiskt hänga som canvas på vår utställning, jämte tre andra bilder.

      🙂 Lasse

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

