Hem > Nya Inlägg > Drömmen…

Drömmen…

«Drömmen…»

När jag jobbade på min debutkonsert i februari 1990 med Göteborgs Symfoniker då jag spelade Henri Dutilleux vackra cellokonsert ”Tout un monde lointain…” umgicks jag mycket nära med Charles Baudelaire och hans diktantologi ”Les Fleurs du Mal”. Cellokonserten hade fem dikter som teman i de fem satserna. I dikten Rösten ”La voix” som var tema i den femte och sista satsen (som här inte spelas av mig utan av Xavier Phillips) heter det ”Behåll din dröm, ty den vises dröm är aldrig så vacker som dårens…”. Dessa ord har följt mig i alla år sedan dess… och de har blivit starkare och starkare med åren.

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 29 november 2010 kl. 8:44

    Riktigt drömsk bild, och viiiiiiilken spännande musik du pekar på Lasse, TACK ! Drömmar o John Bauer skogar är ju alltid frestande (dessvärre har ju Terje, Mats et al redan ”stulit” min John B ide´… ;.)))men jag får väl använd bilderna i ett ett annat sammnghang).
    Vilka ord … dom sätter sig ! ha de´ Thorsten

    • 29 november 2010 kl. 23:10

      Tack Thorsten för en trevlig kommentar!

      Jag tycker inte du skall låta dig nedslås av att Terje och Mats snodde din idé! Det är absolut inget fel på idén… jag tycker man kan göra sitt eget på den! Du var ju först!!!

      Visst är orden bra… de innehåller mycket för själen!!!

      🙂 Lasse

  2. 30 november 2010 kl. 0:10

    Starka ord! Är det OK om jag lånar dem lite?

    Jag gillar bilden och dess drömska och lite melankoliska uttryck.

    Behåll drömmen!

    • 30 november 2010 kl. 20:47

      Hej Marie!

      Du får allt fråga herr Baudelaire om det… För mig är det mer än OK för jag tycker att så starka ord bör spridas!

      Får tacka för omdömet! Jag fick låta den ligga till sig i ett år innan jag slutligen visste vad jag skulle ha den till. Det känns som den har hittat hem.

      Drömmen är jublande fantastisk!!! Den tänker jag behålla! Men jag delar gärna med mig!

      🙂 Lasse

  3. 30 november 2010 kl. 14:48

    Underbart citat och en väldigt tilltalande bild, gillar musikstycket du länkat till även om jag inte är någon expert på klassisk musik 🙂

    /PJ

    • 30 november 2010 kl. 21:03

      Jag bugar och tackar! Texten är fantastisk! Har man inte umgåtts med Hr Baudelaire förr är det på tiden! Det finns mycket att hämta där!

      Det gläder mig också att du gillar musiken… den är inte lättlyssnad för en ovan! Det är svårt att beskriva vad man känner när man sitter där och skall spela just den satsen, men jag kan säga att raggen reste sig på ryggen!!! Starten på satsen är ett crescendo som i slutet kan hållas ut och öka tills det nästan gör ont… och det är då raggen reser sig! En upplevelse jag gärna skulle dela med mig av om jag kunde. Det här är det närmaste jag kommer tror jag. Lyssna gärna på de andra satserna också. De bygger också på vackra Baudelaire-citat.

      🙂 Lasse

  4. Tommy Vikars
    30 november 2010 kl. 19:03

    Ahaa du är musiker också! Intressant! Väldigt snygg bild! Måste vara en av dom snyggaste rönnlövsblad bilderna jag sett faktiskt!

    Orden var riktigt bra!!

    • 30 november 2010 kl. 21:09

      Det var inte heller några små ord! Jag bugar och bockar! Som sagt – den här bilden fick mogna ett bra tag… men jag är glad att jag tog upp den igen! Tack så jättemycket för de orden!

      🙂 Lasse

  5. 30 november 2010 kl. 22:11

    Dramatisk musik, jag blir imponerad av att du spelat det stycket! Sina drömmar skall man ha hålla fast vid, vare sig man är dåre eller vis. Härligt drömsk bild!
    /Jukka

    • 04 december 2010 kl. 23:07

      Hej Jukka, och tack för kommentar!

      Det var minsann ett tag sedan jag spelade den låten… känner jag nu när jag tog upp den igen för att känna på den. Den var inte lätt – det minns jag från när jag spelade den sist… men icke desto mindre – helt fantastisk musik! Obarmhärtigt kraftfull, och hänsynslöst vacker på sina ställen! Mycket glad över att ni gillar stycket! Det är en liten bit av mig…

      🙂 Lasse

  6. 01 december 2010 kl. 21:10

    Baudelaire är en väldigt intressant och viktig poet. Han ritade ju liksom om den poetiska världskartan. Det ondas blommor brukar plockas fram ibland och jag finner alltid nya trådar i textväven. Ditt citat får mig att tänka på Gunnar Ekelöfs ord, i Tag och skriv:
    ”Den skönhet jag hittills har sökt var trampolinens gungning. Den klokhet jag hittills har trott var hopparens feghet.”
    Fråga mig inte varför eller hur men jag tycker det finns en del gemensamma nämnare i de båda citaten 🙂

    • 04 december 2010 kl. 23:20

      Hej Daniel och tack för kommentar!

      Baudelaire är väldigt underskattad! Sen kanske man kan vara lite rädd för att ge sig in för djupt – han hade väl lite djävulsdyrkartendenser, och drack absint, men jag tycker inte man behöver vara rädd för det… om man inte är ostabil själv vill säga. Jag känner mig stabil nog att ge mig hän.

      Jag kan se parallellerna i citaten – tankarna är mycket besläktade!

      🙂 Lasse

  7. 03 december 2010 kl. 13:11

    beautiful light in this beautiful composition, very nice.

    • 04 december 2010 kl. 23:29

      My sincere thanks! I am very fluttered You managed to find a blog throughout written in swedish! Thank You for Your comment!

      🙂 Lasse

  8. Eriksson Thomas
    04 december 2010 kl. 13:59

    Riktigt bra bild
    /Thomas

    • 04 december 2010 kl. 23:31

      Tack skall du ha Thomas! Skall snart lägga ut någon bild från vår skogsmatning! Jag jobbar alldeles för mycket på kvällar nu, och jag tillåter mig inte att sitta med datorn på dagen när man skall vara ute!

      🙂 Lasse

      • Eriksson Thomas
        05 december 2010 kl. 2:59

        Förnuftigt
        Jag kämpar just nu med att komma igång med träning och skogs vandringar igen
        Har tappat de sunda vanorna igen
        /Thomas

  9. 06 december 2010 kl. 19:41

    bild, text och musik är lysande vackert…

    • 06 december 2010 kl. 23:12

      Man tackar! Tyvärr har jag inte mandat att lägga ut min egen inspelning av verket, men det har gått i radion ett par gånger. Musiken är icke desto mindre fantastisk.

      🙂 Lasse

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

