Hem > Nya Inlägg > Missmod

Missmod

Tog en sväng till fågelmatningen i skogen och hoppades att fåglarna skulle ha hittat dit nu. Lasse var där i fredags och förbättrade hålet i fröbehållaren lite så att det skulle bli enklare för fåglarna att komma åt fröna. Han hängde dessutom upp en talgboll för att locka ytterligare. I dag kunde jag åter konstatera att det var helt dött vid matningen. Visst hördes nötskrika, större hackspett , mes- och kungsfågelspip runt om men de verkade inte ha hittat matningen. Enda tecknet på liv vid matarna var spår av mus, ekorre och något rådjur som promenerat förbi. Ni som har kunskap om matning i skogen kanske kan komma med tips på vad som är fel? Just nu känner jag mig missmodig och funderar på om jag ska ge upp.

Dagens bild kommer från en annan del av skogen. Det blev en skön liten tur med större- och mindre hackspett, steglits, ett par ormvråk och en stenknäck. Fler bilder finns som vanligt bland mina ”nya bilder”.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. Tommy Vikars
    30 november 2010 kl. 18:55

    Tråkigt. Det verkar som du lagt maten i ett område som inte hyser så många övervintrande småfåglar. Vet inte hur länge maten har hängt där? Om ni har mycket snö nu så kan många fåglar ha sökt sig till någon matplats i närheten. Börjar man matningen sent så måste fåglarna söka sig till ett annat område där dom har större chanser att överleva.

    Sen kan du ju ha sparvugglan å sparvhöken i området. Det är väl oftast flera faktorer som påverkar.

    Få kolla in dina nya bilder. Den du visar här va ju riktigt ordentligt snygg!

    • 30 november 2010 kl. 21:19

      Tack för input! Fåglarna hörs runt omkring när man är där men bara någon enda talgoxe har varit framme som vi sett. Kanske är sparvhöken en av bovarna i dramat. Lasse såg en sparvhök svepa förbi när han var där härom dagen.
      Kanske var jag för sent ute när jag startade för två- tre veckor sedan. Jag kanske är bortskämd från stugan i Dalsland. När vi åker dit en eller två gånger under vintern och hänger ut matningen är det full rulle morgonen efter.
      Kul att du gillar bilden!

      /Anna

  2. 30 november 2010 kl. 21:47

    Inga ytterligare tips, sorry men bilden, den är hur läcker som helst!

    • 30 november 2010 kl. 23:36

      Tack! En klapp på axeln för bilden mottages ödmjukt lika väl som fågelmatningstips 🙂

      /Anna

  3. 30 november 2010 kl. 22:16

    Jag tror inte du är försent ute, men platsen kan vara fel. Jag tycker dock du skall ge det en vecka till. Talgbollar kan göra en skillnad, vid min matning är fåglarna mer intresserade av den och utlagda nötter än av fröna i automaten. Hursomhelst fick du en spännande bild på hackspetten. 🙂
    /Jukka

    • 30 november 2010 kl. 23:41

      Då håller jag ut till nästa helg och ser om något händer innan jag ger upp! Annars får jag fundera ut en ny strategi… Kul att du gillade bilden!

      /Anna

  4. 01 december 2010 kl. 12:50

    Har själv ingen erfarenhet av fågelmatning ute till skogs. I trädgården är ju läget annorlunda med alla fåglar som redan är inmatade i grannskapet. Här behöver man inte vänta länge innan nya godsaker upptäcks.

    En riktigt fin bild av hacke på korset. Skulle göra sig utmärkt till påsk…

    /Tomas

  5. 01 december 2010 kl. 20:26

    Tack! Även om jag är ganska oreligiös verkar jag ha ett kristet fågeltema just nu 😉 Först pilfinkarna för ett tag sedan ”treoenigheten” också med korset i bakgrunden och nu denna hacke… Hade faktiskt inte tänkt på det som ett kors utan mer som armar som sträcks ut. Kul med en annan tanke om bilden!

    /Anna

  6. 02 december 2010 kl. 8:25

    Härlig bild!
    Tycker du ska ge det ett par veckor till sen kanske ni ska testa att flytta den eller sätta upp en matning till. Tror det kan ta tid med en helt ny skogsmatning och som Tommy nämnde att man börjat mata för sent, själv brukar ja dra igång i början av oktober.

    /Henrik

  7. 02 december 2010 kl. 9:36

    Hej Anna! Fin bild!
    Jag tror att det krävs tålamod. Fåglarna hittar inte fram
    så snabbt, men de kommer. Men några saker är viktiga:
    Maten bör vara i skydd av buskar eller grenar, så fåglarna känner sig trygga,
    när de äter. En sparvhök ska inte kunna komma svischande och greppa en fågel
    i farten.Så brukar jag spika fast späck, så att det sitter fast ordentligt,
    även detta i skydd. Osaltat späck kan man köpa. Talgbollarnas nät sliter skatorna sönder.
    Lycka till,
    hälsar Kerstin

  8. 02 december 2010 kl. 16:26

    Riktigt go bild detta!! Har ingen koll på matningen men som flera påpekat kan rovfåglar, sena matningar och annat spela in tänker jag. Ge inte upp!! 🙂

  9. 03 december 2010 kl. 21:17

    Kan inte ge tips om skogsmatningen men bilden är snygg. Lagom trolsk.
    /Birgitta

  10. 04 december 2010 kl. 12:25

    Kul att ni gillar bilden! Nu har jag färska och glädjande rapporter från maken som var uppe i skogen för att titta till matningen idag på förmiddagen. Nu har fåglarna hittat dit! Det var slut på mat i behållaren och Lasse kunde stå på ett par tre meters avstånd och titta på nötväcka, blåmes, talgoxe och tofsmes!!! Nötskrikor hördes också i närheten. Bara att fylla på med den lilla fröpåsen han hade med sig i fotoryggsäcken. Hoppas att få tid att ta en tur dit någon av de närmaste dagarna. Nu känns det mer hoppfullt igen! Tack för all uppmuntran och goda råd.

    /Anna

  11. 14 december 2010 kl. 18:41

    Kul att fåglarna har hittat dit nu! Ihärdighet lönar sig alltså. Håller med tidigare talare, fin bild på hacke!
    /Rikard

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

