Hem > Nya Inlägg > Undret

Undret

Som fågel Fenix

– – –

att ur de döda rester

– – –

sig åter resa

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. Eriksson Thomas
    27 december 2010 kl. 19:52

    Fantastisk bild
    Du får ge mig några lektioner jag klarar inte av dessa minimalistiska naturbilder
    /Thomas

    • 27 december 2010 kl. 20:44

      Tack skall du ha Thomas!

      Visst, om jag får ett par lektioner av dig att göra fantastiska skogslandskap, som du är mästare på! Det har jag försökt med i ett halvår nu, men fått ge upp…

      🙂 Lasse

      • Eriksson Thomas
        28 december 2010 kl. 1:10

        Denna bild greppar mig känslomässigt mer än mina egna tråkiga minimalistiska bilder, så jag behöver lära mig att hitta och fotografera denna typ av motiv.

        Jag antar att det är din musik bakgrund som är en del av förklaringen och jag har beslutat att börja spela piano igen. Jag gick i kommunala musikskolan en gång i tiden. Började om igen för 10 år sedan men blev utslängd av läraren efter en termin med en etydhäfte och en metronome så jag skulle lära mig att hålla takten. Det rann givetvis ut i sanden. Jag har altid haft problem med att träna regelbundet och tillräckligt ofta.

        Skogslandskap är enkelt det är bara att rikta in kameran mot ett tätt buskage och ruska om kameran. Helst med multiexponeringar och fri hand. Alltid blir det någon bild som ser intressant ut. Ju mer vidvinkel som du använder destå längre in i buskaget måste du trycka kameran. Se till att du har en eller tre punkter i motivet att fästa blicken på bara annars blir den enbart rörig och bildbetracktaren tappar intresse. Konvertera sedan till svartvitt så slipper du alla tråkiga grön bruna färgtoner och det ser mer konstnärligt ut.

        Använder du tele och stativ så blir det svårt. Då måste du har ett mjukt ljus helst direkt innan soluppgång en och kanske 30 min in i soluppgången. Solnedgång har enligt mig ett hårdare ljus och passar bättre för öppna landskap. Jag är inte bra på öppna landskap men skall försöka lära mig det under nästa år.
        Jag har sätt att många luckas få till bra skogsbilder i solnedgång genom att fånga en kraftig ljus reflektion men har aldrig själv lyckas med detta. Men jag får försöka igen. Föresten om jag inte min fel så har ju du lyckas med det?
        /Thomas

      • 29 december 2010 kl. 9:00

        Min käre Thomas!

        Det var kul att få svar så direkt… och jag uppskattade svaret mycket! Här finns minsann en hel del att begrunda! Själv tycker jag att jag skulle vara förmäten om jag skulle diktera hur andra skall göra… Men jag kan säga så mycket att det nog mer handlar om instinktivt beteende mer än medvetet bildskapande.

        En kurs i detta skulle kanske inte ge så mycket, snarare skulle meditation vara bra för att komma loss från teknik och metod… men då passar skogen utmärkt – där får man ro, och om man tar in på en stig som är nära nog otrampad får man vara ostörd dessutom. Som sagt jag tror inte det handlar om hur man skall göra, mera om hur man skall uppnå en kreativ stämning, och vara lyhörd mot sina sinnen. Ibland kommer inspirationen smygande och man kan gräva guld men oftast kommer man hem tomhänt, och då får man inte låta sig nerslås utan ge det chans en annan gång.

        Att komma från musik till bildkonst är nog ingen dålig metod, om man kan hitta en bra översättning mellan de olika uttrycken (vilket jag ännu inte hittat, men jag fortsätter leta!) Men skall man komma från min nivå i musiken måste man utan att upphöja mig själv till något högre gå länge i lära. Jag har trots allt hållit på med musik i 38 år, och det måste betyda något. Det är roligt att spela, eller skall vara det om man inte blir utsatt för den behandlingen du råkade ut för. Spela piano, och se till att du verkligen har kul när du gör det! Då har du störst chans att hämta den inspiration du behöver.

        Rytm har jag fått inse efter långvarigt utlärande är något man mer eller mindre föds till. Det är svårt att lära ut, och ännu svårare att ta till sig. Det går att lära sig… men mödan inblandad i lärandet varierar extremt mycket! Det hjälper inte att göra det tråkigt med etyder och metronom, tvärtom. Det är bättre att spela tillsammans och hitta rytmen samtidigt som man har kul! Metronom är en yrkesmusikers redskap, eller något man tar till för att gå vägen till ett yrkesmusikerskap. Det är en utmärkt inspirationsdödare! Då skall du vara glad att du slipper tänka på intonation – att hålla tonhöjd. Det är tio gånger svårare ändå!

        Har du något annat skapande du ägnat dig åt? Jag vet att du sysslar med datorer. Jag tror att det går att hitta en inspiration där också… vad det blir för bilder beror ju helt på vem som skapar dem, och utifrån vad hon/han hämtar inspiration. Antagligen gillar jag dina bilder därför att jag också sysslar med datorer – på någon skum slingrig associationsväg… det går inte att exakt säga varför två sinnen hittar varandra. Olika sätt att skapa saker ger gymnastik åt höger hjärnhalva (som anses vara den konstnärliga…) och hjälper varandra att finna vägar att skapa…

        Ojjojjojj… det finns mycket mer att säga… men så svårt att sätta det på pränt. Abstrakt – det är vad det är!

        🙂 Lasse

  2. 27 december 2010 kl. 20:05

    Så stiligt, sirligt och sprött konstverk!
    God fortsättning!
    /Birgitta

    • 27 december 2010 kl. 20:46

      Tusen tack Birgitta!

      Lika god fortsättning på nästa fantastiska år som skall komma – även ett gott slut på detta underbara år!

      🙂 Lasse

  3. 27 december 2010 kl. 23:14

    En riktigt spännande och mustig bild!
    /Kerstin

    • 28 december 2010 kl. 0:00

      Tack Kerstin!

      Roligt att även en svartvit bild kan vara mustig… sen tycker jag att jpeg-iseringen har totalföratört gråskalorna i bilden. Det är inte grått längre, utan en massa konstiga färger där bitdjupet inte räcker till…

      🙂 Lasse

  4. 28 december 2010 kl. 10:48

    Håller med Thomas, man kanske kan gå en kurs hos dig :). Riktigt bra bild detta…

    Ett gott nytt år till dig och jag hoppas att du får ett riktigt bra 2011

    Mvh,

    Tomas

    • 29 december 2010 kl. 12:06

      Tack Tomas!

      Tja, som jag svarade Thomas är det nog svårt att visa någon hur man hittar inspiration – för den kommer inifrån, och alla ser olika ut. Var man hittar sin inspiration varierar så otroligt mycket från person till person.

      Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig också!

      🙂 Lasse

  5. 28 december 2010 kl. 11:33

    Dette bel et flott bilde. Stilig når det henger i spinnet. Fin tekst som følge også.

    • 29 december 2010 kl. 0:50

      Tack så mycket Hilda! Ser att vi har fått en ärofull plats i din blogglista! Om det är OK lägger vi till dig i vår blogglista också!

      🙂 Lasse

  6. 28 december 2010 kl. 16:27

    Det här är en bild som är lätt att gilla och lätt att ta till sig, kanske tack vare den skenbart enkla konstruktionen. Likväl rymmer den ett fascinerande djup. Stilfullt Lasse!
    Hoppas ni får ett fint och gott nytt år.
    /Tomas

    • 29 december 2010 kl. 0:47

      Tack skall du ha Tomas! Tyvärr hann denna aldrig med till sista omgången hos Terje. Jag fick bildtorka på sluttampen…

      🙂 Lasse

  7. 29 december 2010 kl. 1:55

    Very beautiful, suspended in the web, as an evocative abstract.

  8. Eriksson Thomas
    29 december 2010 kl. 16:48

    Hej igen Lasse,
    Viss intonation han jag med innan jag gav upp första gången.
    Jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta med musiken med det känns som jag vill lära mig att spela på en bra amatörnivå, så jag skickade frågan till Kulturama som har enskild undervisning i piano. Jag är ju mest intresserad av klasisk piano och framförallt barockmusik. Jag tankade ned några förenklade noter på Pechelbel canon med midi-filer från nätet och skall börja så smått själv.

    Nu gäller det ju att träna upp notläsning och fingrar igen. Tur att jag köpte loss ett begagnat elpiano från en kompis för några år sedan, då kan jag ju spela utan att störa grannar vilket jag kommer att göra på det riktiga pianot. Så jag sattsar mu ca 15 min om dagen så får jag se. Har just nu skrivit ut de första noterna. Jag har ju den gamla java kursen att avsluta också. Det där med regelbundenhet är nog det absolut viktigaste som jag måste träna in. Det är tyvärr min största svaghet förutom extremt lat och morgontrötthet samt att jag har lätt att tappa fokus.

    Jag har en CD skiva med avslappnings övningar så jag kan börja med den. Det har varit rörigt på arbetet så min fysiska träning har kommit av sig helt och jag skall ta tag i att komma igång med detta under den närmaste tiden, så det blir ett regelbundet inslag i veckan, jag har en mycket dålig kondition just nu. Vidare skall jag kontakta sjukgymnast då ag behöver få hjälp med en ankel som viker sig lite då och då på grund av alla vrickningar det är ju svårt att gå i fjäll om jag inte kan lita på ankeln.

    Bildmässigt så har jag backat under den sista månaden och just nu handlar det om att komma ut i naturen och promenera med kameran. Bilderna blir ju därefter. Jag arbetar på läxan från Terje med minimalistiska naturbilder men om jag skall komma vidare så måste jag sätta temor själv och arbeta i projektform.

    /Thomas

    • 30 december 2010 kl. 0:27

      Haha… extremt lat och morgontrött känner jag smärtsamt väl igen! Och tittar man på min bildskörd är det pinsamt mycket solnedgångsljus.

      Projekt är bra, men tappa inte spontaniteten! Någon har sagt att man skall göra bilder på det man ser, inte på det man har tänkt sig, och det ligger lite i det.

      🙂 Lasse

      • Eriksson Thomas
        30 december 2010 kl. 14:18

        Tja, Det är frågan om att ha en röd tråd, så att något händer och så jag kan se en utveckling och ett avslut.

        Jag är trött att inte komma någon vart. Allt verkar handla om att köpa prylar, gå massor av kurser som är mer eller mindre lämpliga i olika typer av fotosamanhang, när jag tänker till baka på de sista 10 åren.

        Nu drar jag ner på allt och skall bara köpa/gå jurser som äär det absolut nödvändiga. Trots det tornar det upp sig en hög med prylar som jag vill köpa som Lee ND och ND grad filter till 18mm linsen. Mer minne till fasta datorn, en ny yttre hårdisk för backup då jag har bytt till större interna hårdiskar. Epson 750 Scanner för blad film och papper. En studio blixt set för prylfotografering då jag har fått en förfågan om produktfotografi som givetvis är utan betalning. Ny Bärbardator då den gammla håller på att falla i bitar, En fullformat kamera inom några år. Höst och vinterkurser som Terje håller i, en kurs i narrativt projekt på Fotografiska, Gå om en kurs i portfolio fotografering. Därefter är jag intreserad av rovdjurskursen och delIV av digitalfoto i i Svalöv fhs.

        Det känns som jag måste bryta dåliga mönster och komma vidare i livet innan jag blir för för gammal, som att köpa lägenhet, börja åka utomlands igen osv.

        Så jag är inne i en valsituation. Skall jag lägga ned fotograferandet eller skall jag satsa mera på det. Det finns ingen medelväg jag måste ju komma vidare med att skriva ut ut bilder och ha en utstälning för att kunna motivera mig att fortsätta med fotograferandet, och inte bara som nu fotografera för byrolådan.
        /Thomas

      • 30 december 2010 kl. 22:30

        Hej Thomas.

        Vill man verkligen ha ett avslut? Vad finns det då kvar att jobba för? Personligen tror jag mer på ett kontinuerligt flöde, som en skogsbäck. Den har ju inget avslut. Den rinner olika fort, och i ett eda till och med baklänges! Men i det stora hela rör den sig framåt, inte sant? Sen kanske den följer entropilagen vilket då skulle skilja den från oss människor som strävar emot den lagen… men jag tror på den filosofin om man skall nå något med sitt skapande. Det finns inga fasta slutstationer och mål, men kanske delmål eller visioner att leta efter.

        Att se ett framsteg i ett kontinuum handlar ju inte om att verifiera att ett mål är uppnått utan att jämföra potentialer i olika lägen längs kontinuet och se en ökning, eller minskning, beroende på vad man eftersträvar. Då har man gjort framsteg, eller hur?

        Ta en titt på dina bilder nu och då, och konstatera lugnt att du har gjort stora framsteg! Titta sedan på dina framgångar i Terjes ”Veckans bild” Du är med i framröstningen av ”Årets Bild” – ett mål jag aldrig ens var i närheten av. Du får inte ge upp fotografin! För allt smör i Mullsjö! Då gräver jag ner min kamera i rabatten hemma! 😉 😉 😉

        Nu skall vi ta livet av detta året, och se fram mot ett fantastiskt nytt år 2011! Detta året kanske innebär en revolution för dig i och med ditt begynnande musicerande! Ta ut svängarna, och finn den sköna harmoniska egensvängningen emellan de polerna som utgörs av akademisk teori, och konstnärligt skapande! Du skall se att man finner kraft i farten mellan polerna! De korsbefruktar varandra!

        🙂 Lasse

  9. 31 december 2010 kl. 0:07

    stilig bild! ett gott nytt önskas

    • 31 december 2010 kl. 0:11

      Tusen tack! Detsamma önskas tillbaka!

      🙂 Lasse

  10. 31 december 2010 kl. 17:36

    Som en ur mytologin sprungen båt som seglar över himlavalven, om än väldigt gisten 😉
    Oerhört vacker och spännande bild det här 🙂

    Ett Gott Nytt År önskar jag er.

    /PJ

  11. Eriksson Thomas
    01 januari 2011 kl. 16:14

    Tack Lasse och god fortsättning,
    Jag tror Terje prioriterade djur och fågelbilder i sin tävling och därför har du haft ett handikapp redan innan tävlingen startade. Jag trycket att kvaliteten på dina bilder har varit hög och du gör intressanta bilder, så det är inte där problemet har legat utan det är Terjes personliga smak som har fällt avgörandet.

    En bäck är geologiskt ett mycket tillfälligt system. De nedbrytande processerna strävar att reducera allt till havsnivån. Men jag förstår vad du menar, jag tror att denna liknelse uttrycktes först av Thales från Miletos en av de Jonsika naturfilosoferna.

    Entropin gäller för ett slutet system vilket en biologisk enhet inte är.

    Givetvis har jag gjort framsteg men det räcker inte längre för mig att lägga ned mycket pengar på utrustning och kurser då det känns rätt meningslöst att nyttan skall vara att inte producera något alls. Det räcker inte längre att fotografera för byrålådan utan jag måste komma vidare från denna återvändsgränd och bygga upp mitt själförtroende igen. Du har ju själv haft flera utställningar och varför har du haft dessa, om du inte tycker att du utvecklas av det? Själv är jag rätt passiv och måste arbeta bort denna förlamande egenskap, och är därför beroende av att se avslut på det jag gör.

    Att jag upplever ett avslut betyder inte att allt är klart utan det kan vara delmål man sätter upp som nu är avklarade. Exempel på delmål är för mig att ta fram 30 skogsbilder, välja ut 10 av dessa och skriv ut dem för att ställa ut dessa. För att uppnå detta mål behövs arbete med att få bra utskrifter i färg och svartvitt, rama in dem samt organisera utställningen. Du måste hålla med om att om jag lyckas med detta så kan jag se en stark utveckling som fotograf oavsett om jag lyckas sälja någon bild eller inte.

    Jag har redan grovplanerat 2011 och en kurs tas först under hösten. Året blir ett mellan år så jag kan bygga upp en ekonomisk buffert igen och börja spara till en fullformat kamera, jag tror inte vi kommer ses på någon kurs under detta år. Några inköp måste dock fortfarande genomföras som ny bärbar dator och avtonade filter till 18mm optiken men det har jag nog redan skrivit om. Till dess skall jag arbeta med utskrifter så jag blir nöjd med dessa och göra ett alvarligt försök på öppna landskap men det kräver att jag får igång bilen och lär mig komma upp innan gryningen.
    /Thomas

  12. 03 januari 2011 kl. 22:08

    Lövet är som en ruin från svunna tider. En spillra av sina fornstora dagar…
    en bild att filosofera till. Snyggt med sv/v!
    /Rikard

    • 03 januari 2011 kl. 23:14

      Tack Rikard! Ibland har man tur!

      🙂 Lasse

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

