Hem > Nya Inlägg > Gotska Sandön – nationalparksåret del 5

Gotska Sandön – nationalparksåret del 5

Om vi ska rekommendera en nationalpark framför de övriga av dem vi besökte under vårt nationalparksår 2009, ja kanske är det den som gjort det mest exotiska intrycket av samtliga nationalparker vi besökt i Sverige genom åren, så är det nog Gotska Sandön.
Bra väder som vi hade den där veckan efter midsommar förhöjer nog den exotiska känslan eller snarare hela känslan av ön ett antal snäpp.
De vi minns från ön är båtresan flera timmar rakt ut i havet, den spännande landstigningen med hjälp av gummibåt, de oändliga stränderna med skön sand eller klappersten, alla korsnäbbar som hördes överallt och syntes där det fanns vatten att tillgå (en morgon mötte jag oväntat en vacker hanne bändelkorsnäbb vid ett vattenhål) och bestånden av den vackra orkidén svärdssyssla.
Bilderna som följer från besöket är två av mina fågelbilder med korsnäbbar och trutungar och två av Lasses bilder på svärdsysslan och en härlig kväll på stranden.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 02 januari 2011 kl. 14:27

    Absolut ett av de ställen som står på min önskelista över platser att besöka. Bra bilder!
    /Birgitta

    • 02 januari 2011 kl. 22:54

      Kan rekommenderas! I början på säsongen (maj- juni) verkar de ha rabatt på resa och boende.

      God fortsättning på det nya året!

      /Anna

  2. 03 januari 2011 kl. 21:30

    Bild nr 2 är mycket bra
    /Thomas

    • 03 januari 2011 kl. 23:12

      Tack skall du ha Thomas. Hade den med på sommarkursen med Terje.

      🙂 Lasse

      • 18 januari 2011 kl. 23:17

        Jag känner igen bilden med den är så bra att den inte åldras och man tröttnar inte på den.
        Kanske jag ändå skall gå makrokursen om det är sådana bilder man kan ta efter denna
        /Thomas

  3. 03 januari 2011 kl. 22:04

    Jag blir faktisti lite sugen på att åka dit. Man får väl ragga lite fotokompisar och ta en tur 🙂

    • 03 januari 2011 kl. 22:46

      Helt klart en bra idé!
      Vi mötte ett sällskap som firade några vänners födelsedag och det verkade klart mysigt med gemensamma måltider och fria aktiviteter i glad blandning 🙂

      /Anna

  4. 03 januari 2011 kl. 22:15

    Tack för resetipset, Anna. Jag har aldrig varit där!
    /Rikard

    • 03 januari 2011 kl. 22:49

      Bara att börja planera och sedan hoppas på vänligt inställda vädergudar 🙂

      /Anna

  5. 04 januari 2011 kl. 0:30

    Flotte bilder. Favoritten ble nr. 2. Det er et slikt bilde som en må sitte en stund å se på. For så å gå tilbake til det. Noe mystisk i det. Vakkert.

    • 05 januari 2011 kl. 22:35

      Tack skall du ha Hilda! Det var verkligen en förtrollande morgon när jag gjorde denna… Jag går gärna tillbaka till den gläntan när jag kommer hit igen.

      🙂 Lasse

  6. 04 januari 2011 kl. 1:00

    Här är en till som skulle vilja dit. Ni har bara gjort det värre… 😉
    /Tomas

    • 04 januari 2011 kl. 20:43

      Ett perfekt äventyr för hela familjen!

      /Anna

  7. 04 januari 2011 kl. 19:48

    Härliga bilder! Verkar vara ett ställa man ska besöka.

    /Henrik

    • 04 januari 2011 kl. 20:46

      Vill man uppleva något som känns som utomlands i Sverige är detta ett perfekt ställe! Du som verkar gilla fåglar har nog ännu finare möjligheter lite tidigare på säsongen 🙂

      /Anna

  8. 04 januari 2011 kl. 21:55

    Hej
    Läckra bilder alla fyra.
    Min favorit är tvåan även om ettan ger mig starkast minnen från mitt besök på ön för ca: 10 år sedan.

    Åke

    • 04 januari 2011 kl. 23:26

      Tack!
      Håller helt med om att Lasses orkidé är den som ger mest åt betraktaren. Korsnäbbarna var roliga att fotografera. Den här och många fler dök upp bakom stugan när någon vattenledning gav en tillfällig översvämningspöl.

      /Anna

  9. 06 januari 2011 kl. 19:53

    Ljuvliga bilder ni visar! Korsnäbben ser för härlig ut!
    Kerstin

  10. 07 januari 2011 kl. 19:22

    Förträffliga bilder. Har inte lyckats ta mig till Sandön trots att jag varit på Gotland så många gånger, men någon gång skall det väl lyckas 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

