Hem > Nya Inlägg > Gissa bilden?

Gissa bilden?

Den här bilden kom till strax efter halv fem i går morse. Kan någon se vad det föreställer? Är den för ”konstnärlig” 🙂 ?

För den som inte ser vad det är kan jag berätta lite mer. Den är gjord från ett gömsle rakt ut i kolmörkret. Fotomodellen hade olika märkliga läten för sig och gjorde tjusiga hopp 5-10 m utanför gömslet.

Behövs ännu mer fakta? Under mina ca femton år som fågelskådare har jag då och då skrämd av det kraftiga vingbullret av misstag skrämt upp denna stora fågel från skogsbilvägar på flera håll i landet.

Ännu mer fakta? Nä, nu blir det som tvåpoängaren i TVs ”På spåret”. Bilden heter helt enkelt tjäderlek!

Tycker ni att jag kunde ha publicerat en bättre gissningsbild? Tyvärr, detta var den enda bilden jag fick innan fågeln tystnade och försvann in i skogens mörker ganska exakt vid fem på morgonen. Sen blev det inget mer för den här gången…

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 26 april 2011 kl. 22:05

    Vilken upplevelse du måste ha haft! Jag hade aldrig kunnat gissa bilden, för mig känns den spöklik och otäck, en riktigt läskig bild! 🙂
    /Kerstin

    • 28 april 2011 kl. 11:58

      Tack! Lasse var inne på samma spår och såg någon figur istället 🙂

      /Anna

  2. 27 april 2011 kl. 8:54

    Med info kan man se det … men annars är de i varje fall för svår för mig ;-(((

    ha de´ Thorsten

    • 28 april 2011 kl. 11:59

      Tack! Jo utan 2-poängsnivån går det nog inte att gissa. Tror att man får fantisera fritt istället 😉

      /Anna

  3. 27 april 2011 kl. 12:32

    den var ju nog lite omöjlig… Har plåtat hjortar med 15- 25 sek exponeringar. Blir intressant när endel står som förstenade o tittar mot kameran medan andra betar på som vanligt. prova det med tjäderna, nån är väl stilla.

    • 28 april 2011 kl. 12:02

      Tack! Har fått två bilder på två försök… Första var på över hundra meters avstånd i en talltopp 😉
      Andra var den här rakt ut i kolmörkret. Jag såg knappt tjädern utan kikaren och jag såg absolut inget i kameran. Men att uppleva tjäderspelet var häftigt 🙂

      /Anna

  4. 28 april 2011 kl. 9:45

    Tittade på bilden innan och hade ingen aning men nu med info så tycker jag tjädern framträder ganska bra den vita fläcken hjälper ju till. Vad en bild kan växa om man får lite hjälp på traven 🙂

    /Henrik

    • 28 april 2011 kl. 12:04

      Tack! Lite erfarenhet av tjäder hjälper nog också till gissar jag? Utan info blir det en ren fantasibild tror jag 🙂

      /Anna

  5. 01 maj 2011 kl. 18:26

    Måste erkänna att jag absolut inte såg vad det var. Fortfarande svårt med facit men färgen är fin 🙂
    /Birgitta

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

