Hem > Nya Inlägg > Nya upptäckter på Öland

Nya upptäckter på Öland

I helgen var vi i Kalmar och på Öland med husbilen för att leta efter orkidéer och andra trevliga bekantskaper. Våra mål var att söka efter sandödlor och ekoxar, båda dessa på lokaler runt Kalmar. På Möckelmossen hittade vi ett gäng Vaxnycklar, men också en art jag inte kände till alls: Alvargräslök (Allium schoenoprasum var. alvarense). Jag trodde faktiskt att det var trift först, men vid en närmare titt både på blomman och sen på informationsskyltar insåg jag mitt misstag. Sonen hann att rycka en blomma innan jag hann stoppa honom, och efter en liten påminnelse om vad som gäller i naturreservat sade jag att, OK. nu när vi ändå har en blomma i handen kan vi ju göra det slutgiltiga testet. Jag lånade blomman och smakade på stjälken, sonen gjorde detsamma, och vi kunde gemensamt komma till slutsatsen att det smakade – gräslök!

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 14 juni 2011 kl. 8:41

    Hej
    Bra bild på gräslöken!
    Fin diagonal och färgton och som vanligt är bakgrunden suverän!

    Åke

    • 15 juni 2011 kl. 22:13

      Tack skall du ha! Jag funderade spontant på om det var för mycket som lutade åt vänster på bilden … det ser nästan ut som hela bilden är tiltad, vilket den inte är…

      🙂 Lasse

  2. 14 juni 2011 kl. 21:31

    Ja, om man inte tittar så noga kan man tro att det skulle vara trift! Alvargräslöken växer överallt på de olika alvaren på Öland, de lyser verkligen upp! Ljuvliga färger och diagonalen i bilden ger extra liv!
    /Kerstin

    • 15 juni 2011 kl. 22:15

      Tack skall du ha! Jag tyckte det var en väldigt skön färgkombination, det ljust cerise mot ljusgrönt gräs…

      🙂 Lasse

  3. 15 juni 2011 kl. 11:19

    En behaglig bild på löken. 🙂 Gillar linjerna som binder ihop bilden. Kan tänka mig att det finns en hel del spännande att upptäcka på Öland!

    • 15 juni 2011 kl. 22:16

      Tack skall du ha! Visst hade det varit fint med en bild på sandödla också… Det får bli nästa gång det… den var för snabb!

      🙂 Lasse

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

