Hem > Nya Inlägg > Nyss hemkomna från Afrika

Nyss hemkomna från Afrika

Efter 15 dagar på en underbar resa i Masaiernas vackra land sitter vi båda nu med över 2000 bilder var och väljer och vrakar… mest vrakar för min del, men några minnen kvalificerar kanske.

Vår resa startade i Maasai Mara (Mara betyder ”Vidsträckt slätt” ungefär, och är dessutom namnet på det landområdet vi var i) Vi åkte vidare mot Musoma, och tog en båttur på Viktoriasjön… efter att vi hade kommit rejält vilse i bergen intill Tanzania. Faktiskt lyckades vi via en lerig skogsstig med vår 4×4 Jeep komma in i Tanzania utan att veta om det, och det visade sig genom att de få som ens hade hört talas om ordet ”gräns” visade oss tillbaka mot Kenya, varifrån vi kom. Vi skrattade gott, och tog oss till gränsstationen efter ett däcksbyte.

Efter Musoma beträdde vi mina drömmars land – ”Sirengeti” (Ja, det heter Sirengeti, och inte Serengeti som det står överallt!) Sirengeti betyder också ungefär ”Ändlösa grässlätter”, och det är just vad det är. Vi lyckades komma vilse även där, och efter en lång väg genom bränd gräsmark slutade vägen i ingenting, och vi insåg att vi hade kört i buffertzonen vid parkgränsen istället för på vägen genom parken. Det var bara att vända och fundera på var vi hade svängt fel. Min stora beundran till vår chaufför och guide som lyckades hitta vägen igen!

Via Olduvai Gorge och en föreläsning om Australopithecus och Lucy fortsatte vi mot den fantastiska Ngorongoro-kratern, och bodde precis på kanten med en vidunderlig utsikt! Inne i kratern efter en svindlande tur på serpentinvägar ner i den fick vi lönen för vår möda – den sista av ”The Big Five” – spetsnoshörningen.

Vi fortsatte sedan mot Tarangire som är känt för sina Baobab-träd och sina elefanter. Där var vi på vippen att få se en gnu bli frukost åt en grupp lejon, men vårt flyg till Zanzibar väntade inte, så vi fick åka. På Zanzibar tog jag ett par dyk och fick se både ”Whitetipped Reef Shark” och havssköldpadda. Dessutom såg jag den vackra skönhet som ni ser nedan. Den har jag inget namn på!

En av de svåraste uppgifterna är att ta reda på artnamn på växter och djur vi har sett och bekantat oss med. Ovan jord låter det sig göras med ganska lättåtkomlig litteratur… men det man ser under vattnet går nästan inte att hitta namn på! Är det någon av våra läsare som vet vad detta är för fisk?

På vår hemsida har det nu kommit upp två fräscha gallerier med bilder från vår resa! Välkomna in och titta!

2011-07-09 Ändrade lite på kontraster och färger på bilden, samt skar om lite. Resultatet finns i mitt galleri på hemsidan.

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 08 juli 2011 kl. 10:49

    Härligt med långresa! Jag vet knappat vad jag fotograferar i den svenska faunan och floran så jag har ingen aning om vad det är för en filur du fotat i vattnet! Men tjusig är den!

    • 09 juli 2011 kl. 14:36

      Tack Cecilia! Jag känner att är det nåt jag måste jobba på så är det allmänbildning i biologi! Det var svårt när man var hobby-ornitolog – mycket att hålla reda på… det blev inte bättre när man blev hobby-naturfotograf!!!

      🙂 Lasse

  2. 08 juli 2011 kl. 18:15

    Välkomna hem igen. Gillar bilderna på hemsidan! Tyvärr har jag ingen aning om vad det är för fisk.
    /Birgitta

    • 09 juli 2011 kl. 14:33

      Man tackar! Roligt när man lyckas göra något som andra gillar att se på! Få se om det dyker upp något tips på vad det kan vara för firre…

      🙂 Lasse

  3. 09 juli 2011 kl. 2:49

    Välkomna tillbaka! Berättelsen ger mersmak och man bli allt lite sugen på att¨åka : ) Ska kolla in bilderna på hemsidan,

    • 09 juli 2011 kl. 14:32

      Jo… det var en resa vill jag lova! Effekterna av den är mycket sköna, man har mycket ”hakuna matata” med sig hem! Hoppas det blir långvarigt!

      🙂 Lasse

  4. 10 juli 2011 kl. 20:49

    En avundsvärd resa ni gjort, verkligen 🙂 läcker bild

    /PJ

  5. 11 juli 2011 kl. 21:19

    Spännande! Kanske får man se en bit av Afrika någon gång i livet. En härlig bild med ett mycket tilltalande mönster på fisken. En underbart härlig blågrön färg, nästan som neon! Läckert! 🙂

    • 12 juli 2011 kl. 23:06

      Tack Åke! Jag önskar alla människor en välgörande resa till Afrika!!! Har redan varit där 2 ggr…

      🙂 Lasse

  6. 11 juli 2011 kl. 21:44

    Oj, vad spännande det måste ha varit! En riktigt läcker bild, gillar kompositionen med diagonaler som bildas, spännande! Tyvärr vet inte jag heller vad den vackra fisken heter och inte kan jag bidra med namn på undervattensväxterna. Det måste ha varit härligt att simma omkring där och dessutom kunna fotografera! 🙂
    /Kerstin

    • 12 juli 2011 kl. 23:12

      Det mest spännande med dyken var nog tillfället när jag simmade över en haj som sakta patrullerade sandbotten under mig. Tyvärr försvann alla varelser väldigt snabbt när jag försökte simma ikapp dem! Hajen var på alltför stort avstånd för att jag skulle hinna med att få en bild på den – det var nog annars mitt största ögonblick som dykare! Har alltid drömt om att få se haj!

      Dykfoto är en sysselsättning jag rekommenderar varmt!!!

      🙂 Lasse

  7. 22 juli 2011 kl. 21:59

    ååhh vilken resa! misstänker att vi får se bilder på PN möten läcker bild!

    • 22 juli 2011 kl. 22:19

      Ja.. skall se vad det går att skrapa ihop… Något blir det nog,
      Tack Magnus!

      🙂 Lasse

  8. 14 september 2011 kl. 21:48

    Hej Anna och Lasse! Vilka sköna Afrikabilder!
    Kollade in firren och vill bestämt ha det till en juvenil form av Emperor angelfish (Pomacanthus imperator)
    Mvh
    Tobias

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

