Hem > Nya Inlägg > Afrikas ljus

Afrikas ljus

När man reser till helt andra miljöer än man är van vid ställs man inför många nya och ovana situationer. Som naturfotograf på resa i Afrika är ljuset mycket annorlunda mot här hemma. Vi är vana vid att ljuset blir ganska olika olika årstider. På sommaren är vi vana att det är tidiga morgnar och sena kvällar som gäller om vi vill fånga solens upp och nergång. Vi är också vana vid att en solnedgång tar sin tid och att det kan vara fint även en bra stund efter att solen egentligen har smitit ner under horisonten. Vi är också vana vid växlingar i vädret som ger sol och moln om vartannat och skapar dimma och annat trevligt.
I Afrika är ljuset annorlunda. Solen går ner vid halv sju och upp tolv timmar senare, det går snabbt och direkt efteråt är det kolsvart på kvällen och fullt solljus på morgonen. När man åker på safari med familjen är det svårt att hinna med den korta stunden av mjukt varmt ljus just i övergången mellan kolsvart och fullt ljus.
Vi hann fånga några landskap i solnedgång men de flesta bilderna gjordes i fullt dagsljus. Ibland tänkte jag bilden i svartvitt under sådana förhållanden och här är ett exempel på en sådan bild. Elefanter på rad i Tarangire.

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 10 juli 2011 kl. 21:56

    Vacker bild!

  2. 10 juli 2011 kl. 22:27

    Vi är nog bortskämda här i norden, tycker jag, med vårt ljus. Må vara att det är svart en del av året men ljuset därutöver är förtrollande, skulle nog ha svårt med de statiska gränserna mellan ljus och mörker som existerar på andra platser.
    Läcker bild 🙂

    /PJ

  3. 11 juli 2011 kl. 9:57

    Ja, ljuset är sannerligen en lyx här i Norden! Cool bild :0)

  4. 11 juli 2011 kl. 16:42

    Afrika låter spännande! Låter som svårfotograferat dock, men det är väl upplevelserna som är viktiga på en sådan resa. Ser att ni båda fick med er bra bilder hem. Denna gör sig nog mycket riktigt bäst i svartvitt.
    /Jukka

  5. 11 juli 2011 kl. 21:55

    Jag förstår att ni haft en upplevelserik resa! Tänk att det kan vara så annorlunda med ljuset, det är inget man brukar fundera på precis. Har tittat in i era Afrika-gallerier och jag måste säga att ni har hanterat ljuset mycket bra och era bilder är helt fantastiska! 🙂
    /Kerstin

  6. 12 juli 2011 kl. 15:32

    Det verkar som om ni haft en väldigt trevlig resa. Håller med om att ljuset är svårt i Afrika. Dessutom är man oftast fast i en buss eller jeep så valet av motiv är inte heller så lätt. Här fick du en bra bild!
    /Birgitta

  7. 12 juli 2011 kl. 19:48

    Ingen tvekan,den bilden kunde inte blivit bättre ens i nordiskt ljus!

  8. 13 juli 2011 kl. 9:10

    Sant o lärorikt … hoppas att ni hade en fin resa denna gång (nu när den blev av ;-)) Ha de´ Thorsten

  9. 14 juli 2011 kl. 20:02

    Tack! Jo nu när afrikaresan äntligen blev av så blev det fint. Kul att få med sig hela familjen att dela upplevelserna med.

    För mig behövdes den här resan för att verkligen förstå hur mycket jag uppskattar vårt nordiska ljus. För tio år sedan, långt innan jag börjat fotografera, var jag och Lasse på fågelskådarresa i Gambia. Där måste ljuset ha varit ungefär likadant som nu, men som fågelskådare tänkte jag inte på det utan då kunde man ge sig ut med ficklampa och spana efter olika nattskärror bl.a. Under den resan minns jag att jag längtade efter berg när jag kom hem. Att under en dryg vecka inte ens ha sett en liten bergknalle utan bara röd jord gjorde att jag längtade efter berg under fötterna 🙂

    /Anna

  10. 16 juli 2011 kl. 10:47

    Bra val av sv/v. Bilder är läcker och jag får lite associationer till Djungelboken, min favoritfilm när det begav sig ; )))

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

