Hem > Nya Inlägg > Sommartips för regniga dagar 2

Sommartips för regniga dagar 2

Senaste veckan har jag läst ”Se blomman” av Kerstin Ekman och Gunnar Eriksson. Förväntar man sig en Kerstin Ekman-roman när man börjar läsa boken så finns risken att man blir besviken. Både ”Herrarna i skogen” som var Kerstin Ekmans förra bok och den här är idéhistoriska vandringar i essäform. I ”Se blomman” serveras botaniska strövtåg med pionjärer som Linné och hans lärljungar blandat med Kerstins och Gunnars egna botaniska upplevelser.

Som naturfotograf kan jag säga att det är inte för bilderna man läser boken. Där finns en och annan gammal teckning tillsammans med Kerstins och Gunnars egna dokumentationer av olika växtarter.

Även om jag inte är speciellt botaniskt kunnig fick jag en och annan tanke av boken. En eftermiddag kilade jag upp för att rota i kassar på vinden. I tredje kassen hittade jag vad jag sökte och återvände ner i huset. I en liten ask hade jag sparat inplastade blommor som jag sparat och dokumenterat sommaren 1978 när jag fortfarande gick på lågstadiet. De hade förlorat all färg som pressade växter så floran plockades fram ur bokhyllan för att se hur de verkligen hade sett ut en gång. Vissa av de nästan trettio växterna skulle jag nog fortfarande känna igen som styvmorsviol, stor blåklocka, trollsmultron och ekorrbär. Men andra är jag förvånad över att jag kunnat som barn som tre olika arter av pyrola, ältranunkel, backtrav och sumpmåra. Lite synd att man glömmer med åren när man inte friskar upp minnet varje år.

En tanke som kommer upp redan tidigt i boken och som ursprungligen kommer från Linné är om huruvida det är viktigt att ha kännedom om olika växtarter eller inte. Linnés åsikt var att förlorar man tingens namn förlorar man också kunskapen om dem. Författarna menar att man förlorar intresset och frågar vilken vuxen som bryr sig om en hotad art om man inte visste namnet på den och kunde känna igen den.
För mig stämmer detta ganska väl. Det jag har koll på är det lättare att värna om. Jag gillar att ha koll på så mycket som möjligt även om jag har otroliga brister speciellt inom botaniken. Det är roligt att kunna många fåglar, lite orkidéer, lite dagfjärilar och trollsländor. Kan man lite är det också lite enklare att ta reda på sådant som är nytt. Den här veckan har jag upptäckt flera almsnabbvingar och en brun mosaikslända i trädgården som jag inte lagt märke till förut. Jag funderar på om man ser naturen på samma sätt om man inte har någon koll på vad man ser när man är ute?

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 18 juli 2011 kl. 12:54

    Tack för tipset! Den går genast in på (den aldrig sinande) att-läsa-listan!

    • 21 juli 2011 kl. 17:38

      Kul! Hoppas du gillar den när du kommer dit i din bokhög 🙂

      /Anna

  2. Per
    20 juli 2011 kl. 10:45

    Läste den för nån månad sedan. Är inte så kunnig inom botaniken men de lyckades faktiskt ge mig lite inspiration i ämnet. Sen är det intressant som du nämner också, att man bryr sig mer om att värna om det man känner namnen på, tror på det.
    /Per

    • 21 juli 2011 kl. 17:42

      Då upplevde vi nog lite samma sak när vi läste den! Kul.

      /Anna

  3. 20 juli 2011 kl. 10:52

    Tror jag håller med dig (och Linné).

    • 21 juli 2011 kl. 17:47

      Det var Linné som kom på det 😉 Tanken är klart intressant. Lasse säger samma om musik men där envisas jag och hävdar att man förlorar helheten om man sitter och delar upp den i beståndsdelar. Jag tror att man skulle kunna hävda det samma när det gäller denna fråga 🙂

      /Anna

  1. 19 juli 2011 kl. 18:35
  2. 25 september 2011 kl. 20:38
  3. 09 november 2011 kl. 12:09

Kommentera

