Hem > Nya Inlägg > Sommartips för regniga dagar 3

Sommartips för regniga dagar 3

Har kommit av mig i mitt eget fotograferande just nu men tittar en hel del på bilder inte bara i bloggar utan på många olika ställen. I går var jag inne på Fotosidan. Jag brukar titta in där ganska regelbundet men har inte lagt in några nya bilder och inte kommenterat bilder på ett par år tror jag. Så fick jag ett ryck och uppdaterade mitt album lite och så hittade jag en nystartad grupp som heter Bildanalys . Det är en grupp som vill diskutera känslor och budskap i bilder och inte bara vill ge de vanliga kommentarerna om hur bra skärpan eller kompositionen är. Det är en typ av kommentarer som jag ganska ofta kan utdela själv men som kanske egentligen inte handlar om det som är verkligt intressant med en bild. Det här med känslor och budskap är ofta svårare att uttrycka och kräver många fler ord så därför hoppar man ofta över detta. Skriver man om känslor och budskap kan man få motfrågor och då riskerar man att behöva blotta något ur sitt inre och det kan ju bli lite farligt, eller?
Titta gärna in i gruppen om du är på Fotosidan och se om den kan vara något för dig också! Jag vet att många av er där ute har en fantastisk förmåga att analysera bilder och se saker som man inte själv tänkt på 🙂

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 26 juli 2011 kl. 18:50

    Hej hopp! Personligen brukar jag inte göra bildanalyser. Den främsta anledningen till det är nog att jag känner mig osäker, och att jag tror det kan vara känsligt för många. Jag tänker att man kan göra analyser på flera olika sätt oxå. Det jag brukar kommentera idag är nog mest det visuella och själva kompositionen vilket blir lite enahanda känner jag. I och med att jag tittar så mycket på bilder varje dag så finns inte tid för att göra bildanalyser särskilt grundligt. Ja, ett intressant ämne helt klart men jag tror att den största utvecklingen kommer av sig själv så länge man tycker det är roligt att fotografera och har ambitionen att dela med sig av sig själv och sina känslor etc.

    Ja det var några reflektioner från min sida. 🙂

  2. 26 juli 2011 kl. 23:35

    Man måste nog känna att det känns rätt för en annars blir det inte bra. Jag gick med i gruppen med tanken att kanske skriva lite mer om en eller ett par bilder då och då. Prövade att lägga in en bild och fick en fantastisk respons på direkten. Många intressanta tankar att läsa.
    I kväll har gruppen den personliga naturbilden startat på FS. Den kan också vara av intresse för många tror jag!

    /Anna

  3. Maria
    07 augusti 2011 kl. 10:07

    Visst är gruppen helt lysande? Jag är lite on/off på fotosidan. Kan bli så himla trött på vissa diskussioner och pekpinnar där. Men hur det än är, så hamnar jag där i alla fall. Har ju lärt att känna folk där, och har ju lärt mig massor om foto där. Så startades då denna bildanalyspool, och jag kände verkligen att det var ”min grej”. Man kan ju bli så trött på alla dessa slentriankommentarer, och här fick man verkligen genomtänkta kommentarer. Har faktiskt fått en liten nytändning på fs, och kanske är det den knuff jag behöver fotomässigt också…
    /maria

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

