Hem > Nya Inlägg > Att hitta en vinkel…

Att hitta en vinkel…

Hur många känner igen sig i det där att man har hittat ett motiv som man vill ordna en snygg inramning åt – och så blir man klämd mellan att ha en ful inramning eller att få motivet i en konstig vinkel.

Denna bild var precis så. Det kan verka effektsökeri att blomman är nästan militäriskt uppställd exakt i vinkel och nästan i mitten på bilden… men detta var min kompromiss mellan flera onda saker…

På något vis gillar jag bilden ändå… den har något jag inte kan sätta fingret på… kanske kontrasten mellan den solbelysta ljusgröna bakgrunden och den skuggade lilaaktiga blomman, som dessutom är nästan komiskt paraderad… Vad säger ni? Jag är säkert ute och cyklar här…

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 04 augusti 2011 kl. 21:58

    Hej
    Jag gillar bilden och tycker du lyckats alldeles utmärkt med kompositionen.
    Det diagonala grässtrået och bladet i bakgrunden tillsammans med den strama blomman skapar en balans som känns spännande. Att blomman inte är riktigt i mitten av bilden gillar jag. Helt enkelt en bra bild!

    Åke

  2. 05 augusti 2011 kl. 20:50

    Jo när du säger det så ser blomman klart militärisk ut. Den har ju ett tydligt ansikte också, med två tydliga ögon, en platt näsa och en bister mun. Kanske är den skrämd av det som hotar i bakgrunden. Beträffande kompositionen så funkar den bra, men själv hade jag nog knipsat bort strået för att renodla ovanstående bildtolkning (vilken dock är en efterkonstruktion som jag själv troligen inte hade haft vid fototillfället).
    /Jukka

  3. 07 augusti 2011 kl. 20:21

    Jo, det känner jag absolut igen! Jag gillar bilden och ser ett gigantiskt öga i bakgrunden som bevakar blomman!

  4. 09 augusti 2011 kl. 23:29

    Jag gillar färgskalan som blir speciell med växten i skugga. Bilden känns för mig komisk i sitt uttryck och jag blir glad av att titta på den! Blomman heter ögontröst.
    /Kerstin

  5. 28 augusti 2011 kl. 10:59

    Du fick till en riktigt intressant bakgrund i alla fall, ett stort gulgrönt ansikte med lövet som ögonhåla och det mörka nere till höger som skuggan under näsan 🙂
    Riktigt bra

    /PJ

  6. 01 september 2011 kl. 15:08

    Hejsan !

    Vilken sorts blomma är det ?
    Nu får jag googla igen.
    Blir så nyfiken när jag inte vet vad det är.
    Skulle passa som facbooksprofil med det
    fina lilla uttrycket.Lik penséer.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

