Hem > Nya Inlägg > Snabbskott på vassmosaikslända

Snabbskott på vassmosaikslända

Var jag något stressad när jag gjorde min förra bild av denna vackra trollslända (inlägget Trollsländor) var jag än mer stressad här. Detta är samma ställe och samma slända, men tillsammans med denna slända patrullerade även en brun mosaikslända samma område. Den bruna mosaiksländan har mycket vackra vingar som lyser i guldbrunt när solen lyser på dem. Det är som en guldglänsande liten virvelvind, eller vad man nu kan kalla den. Tyvärr blev jag bara varse att denna vackra art fanns där, men fick aldrig någon chans att limma fast den i sensorn. Vassmosaiken däremot verkade nästan kusligt tam… den länsade förbi på bara en meters håll, och det är aningens för nära om man skall få ett bra skott med ett 100-400. Sedan lade den sig snyggt och hovrade mitt över pölen (klick!!!)

Tyvärr tillåter inte sländornas livscykel tanken att det var samma individ som kände igen mig från förra gången, då sländor inte lever så länge, annars var det ju frestande att tänka att den kände igen mig och ville kolla in mig mera noggrannt den här gången.

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 08 augusti 2011 kl. 0:11

    Det der ble jo kjempebra. Det er så vanskelig å få bilder av de i luften. Trening må til. Lykke til videre.

  2. 08 augusti 2011 kl. 10:05

    Hej! Ja,det är inte lätt att fotografera flygande djur, men jag tycker du fått till det riktigt bra här. Trevlig blogg som jag kommer att återbesöka. /Urban

  3. 08 augusti 2011 kl. 19:15

    Grattis! inte lätt att få flygande djur överhuvudtaget att fastna bra i sensorn.

  4. 09 augusti 2011 kl. 17:59

    Det går undan när de kommer förbi. Din bild blev bra med en passande bakgrund och bra placering av sländan (och i skärpa också!)
    /Birgitta

  5. 13 augusti 2011 kl. 17:08

    Härlig flygbild!

  6. 14 augusti 2011 kl. 20:45

    Bra bild, trots att du var stressad, eller kanske tack vare, eller… När gör vi det bästa bilderna? Men det är kanske en anna diskussion. ; ) Hur som helst denna är en av de bra!

  7. 15 augusti 2011 kl. 22:06

    Otroligt bra att lyckas fånga en slända, bra jobbat! 🙂

  8. 19 augusti 2011 kl. 11:50

    Mitt djupt kända tack till alla som kommenterat! Jag kommer inte att blogga så flitigt nu på en tid. Jag kommer att återvända när tiden känns mogen…

    🙂 Lasse

  9. 24 augusti 2011 kl. 21:56

    Riktigt bra bild
    /thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

