Hem > Nya Inlägg > Om man kunde se in i framtiden…

Om man kunde se in i framtiden…

… svårt att sia om vad man då skulle se. Det är fruktansvärt många parametrar som skall vägas in, och det är ännu svårare med tanke på att alla parametrar skall vägas på rätt sätt mot varandra. Tänker man sedan på att varje enskild individ har en lika komplex uppsättning av parametrar som skall vägas in – och mot varandra – och att vi människor interagerar med varandra och dessutom utgör flertalet av dessa parametrar… då inser man snart att vi faktiskt inte behöver beskåda universums fantastiska skådespel för att hitta oändligheten!

Mitt i allt detta simmar vi människor i ett oändligt hav av möjligheter – och för all del faror! Farorna består ofta i möjligheter att göra fel! Vi känner nog lite till mans att vi är pinsamt otillräckliga – i varje fall gör jag det. Det gäller i alla lägen att ta de grepp om sin tillvaro som krävs. Det kan vara svårt att hitta dem, men man får inte ge upp! Jag har tänkt att försöka hitta greppen om mitt bildskapande igen – har knappt hållit i en kamera sedan sista inlägget och några veckor, men jag känner mig inte färdig ännu med mitt bildskapande…

Jag var uppe i skogen med min son och försökte hitta former för kreativitet även i en tvåsamhet. De flesta klarar av det galant, men jag har svårigheter med att fokusera när jag har sällskap. Här är nu ögat som ser in i framtiden och vad den har att bjuda på. En liten finess finns här – man skall inte rusa in i framtiden utan ta det med ro:

Framtidens öga

🙂 Lasse

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 02 oktober 2011 kl. 4:19

    Läcker fin bild som tillsammans med din text väcker många tankar.
    Det är det som är en bra bild?

    Åke

  2. Jörgen Schön
    02 oktober 2011 kl. 19:05

    Visst skulle man vilja se in i framtiden, men om man visste vad som skulle ske så så vore nog inte framtiden vara framtiden utan en torr visshet. Ditt resonemang för mina tankar lite till den gamle fyskern Laplaces och han tankeexperiment ”Laplaces demon”. Där han påstår att ett allvetande intellekt som känner positionen och hastigheten för varje partikel i universum, samt har tillräcklig förmåga att analysera denna information, skulle kunna räkna ut både allt som har hänt i universum och allt som kommer att hända – och därmed ha förmågan att skåda in i framtiden.
    Men då skulle vi ha ett universum där den fria viljan skulle sättas ur spel, för allt som ska hända är bara en mekanisk produkt av det som har hänt – inget är oförutsägbart eller obestämt. Och universum skulle då också vara reversibelt – tiden skulle kunna gå både framåt och bakåt. Så vi kanske ska vara tillfreds med att framtiden är ett oskrivet kort – något annat vore otänkbart – framtidens ovisshet gör framtiden till just framtiden!

    Gillar din bild och hoppas att du hittar ett förnyat grepp om din bildskapande!!

    Mvh, Jörgen

    • 03 oktober 2011 kl. 23:38

      Visst är det så… nej jag vill inte kunna se in i framtiden! Jag tror mer på att ta varje situation oförberedd. Lite som att första tanken oftast är den rätta egentligen… och nog är det så att det måste finnas en tidlinje som är irreversibel… åtminstone i våra dimensioner.

      Tack skall du ha Jörgen!

      🙂 Lasse

  3. 02 oktober 2011 kl. 20:32

    Hva fremtiden bringer vet vi heldigvis ikke. Men en kan vel påvirke den litt selv. Den kraften en har i seg selv er vel den som former fremtiden. Utrolig stilig bilde som passer til teksten din. Håper at du finner tilbake gleden ved fotograferingen.

    • 03 oktober 2011 kl. 23:45

      Tack Hilda! Jo jag är nog på väg tillbaka… och som sagt – jag vill inte kunna se framtiden!

      🙂 Lasse

  4. 03 oktober 2011 kl. 23:08

    Helt rätt Lasse! Inte rusa in i framtiden utan ta det med ro. Lita på, lita till och vila i processen – även om det kan vara frustrerande ibland. Gott att se att du är igång igen med ditt bildskapande : )))

    • 03 oktober 2011 kl. 23:50

      Tack Marie! Det är tungt att få igång hjulen igen, men det känns att det behövs! Hoppas verkligen vi ses snart!

      🙂 Lasse

  5. 08 oktober 2011 kl. 13:34

    Se in i framtiden? Huuuuh….:-)
    Nog kunde man önska det ibland, när livet känns lite sådär småj-ligt och tungt. Men…å andra sidan, då mister man den där sköna känslan av förväntan som man kan ha. Pirret i magen, som är så härligt att känna…
    I allmänhet är man nog lite för dålig att njuta av nuet, man väntar bara på att ”sedan” ska inträffa – men jag jobbar på det… 🙂

    Härligt att se inlägg på denna blogg, har saknat det!
    /maria

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

