Hem > Nya Inlägg > I trädgården

I trädgården

Under vintern matar vi fåglar i trädgården som många andra. Några år har jag haft ambitionen att sätta upp en liten matning i skogen också för barrskogsmesar och andra som kanske inte söker sig in till villaträdgårdarna. Hittills har jag inte lyckats locka speciellt mycket fågel till mina skogsmatningar och därför givit upp efter ett tag. I trädgården är det oftast fullt pådrag med grönfink, pilfink, steglitser, talgoxar, blåmesar, ett par nötväckor, entita, grönsiskor rödhake, koltrast, större hackspett, skata, kaja, kråka, tamduva och ringduva och några gånger i vinter stenknäck och domherre och en gång passerade gröngölingen. Säkert har jag missat några arter i listan. Där finns ändå ganska många av de vanliga trädgårdsarterna även mitt inne i en förortsträdgård. Ibland kan man kanske sitta hemma utanför ytterdörren och fotografera. De färgglada steglitserna lockar, men när jag satt utanför med kameran var de någon annanstans. Därför kommer här en talgoxe istället 🙂

/Anna

Kategorier:Nya Inlägg
  1. 09 januari 2012 kl. 18:57

    Då har du minst dubbelt så många arter än vad jag har vid min matning i skogen. 🙂 Fin bild på talgoxen, jag gillar hur det gula i fjäderdräkten kommer igen i bakgrunden.
    /Jukka

    • 10 januari 2012 kl. 19:26

      Tack! Kan komplettera med bofink som varit framme de senaste dagarna. Även om det är fler arter så lockar inte talgoxe eller kaja på samma sätt som tofsmes eller nötskrika. Kanske är det den riktiga skogskänslan som saknas 🙂

      /Anna

  2. 10 januari 2012 kl. 8:43

    Fint ljus på ”oxen” och snyggt med bakgrundens kalla och varma färger.

    • 10 januari 2012 kl. 19:30

      Tack! Ljuset och bakgrunden gjorde att jag tyckte bilden blev OK. Kul att det fungerade även för dig 🙂

      /Anna

  3. 10 januari 2012 kl. 19:51

    Härlig talgoxe i skönt ljus!

    • 13 januari 2012 kl. 12:30

      Tack! Solljuset värmde på så att det gick att sitta utan vantar 🙂

      /Anna

  4. 11 januari 2012 kl. 21:33

    Intressant! För mig är det tvärtom… Jag matade hemma men sedan blev min fru rädd för att mina matningar skulle locka fyrfota vänner in i vårt hus… så det fick bli skogsmatning i stället. Och där är det både smågnagare och rävar men roligast är nog tofsmesarna. (Fast jag har ju inga teleobjektiv så så här nära har jag inte kommit än…

    Ha det gött!
    /d

    • 13 januari 2012 kl. 12:43

      Jo, något år har vi haft mus på besök vid matningen om natten. Men vi har aldrig fått besök av dem i huset i samband med matning så den kopplingen har jag aldrig gjort.
      Min åsikt är nog att många av de mest spännande fågelbilderna inte alltid är närbilder. Bra närbilder är ofta snygga men som bild uppskattar jag oftare fåglar i landskap när det är gjort på ett bra sätt.

      /Anna

  5. 17 januari 2012 kl. 22:52

    Fina fåglar det där som man har i närheten. Tycker du har fått till den alldeles ypperligt Anna! Gillar hur det gula fortsätter in i bakgrunden.Också en ren komposition.

    Varma Hälsningar
    Niklas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

